|

فیزیک پشت طراحی شگفت‌انگیز بال‌های سوخو-۲۴

فیزیک پشت طراحی شگفت‌انگیز بال‌های سوخو-۲۴

جنگنده بمب‌افکن سوخو-۲۴ (کد ناتو: Fencer) از سیستم مهندسی پیشرفته‌تری استفاده می‌کند: بال متغیر (Variable-Sweep Wing) که زاویه بال را در حین پرواز تغییر می‌دهد. این سیستم طراحی شده تا عملکرد هواپیما را در سرعت‌های پایین و بالا بهینه کند.

کن نیوز |در سرعت‌های پایین و هنگام برخاست و فرود، زاویه بال تقریباً ۱۶° است؛ اما برای پرواز در سطح بلوک صوتی یا سرعت‌های مافوق صوت، بال به زاویه‌ای حدود ۶۹° جمع می‌شود تا نیروی پسار (drag) و فشار آیرودینامیکی کاهش یابد.

این تغییر زاویه هوشمندانه باعث می‌شود نرخ فرود کوتاه شود، کنترل در سرعت‌های پایین بهبود یابد و فشارهای شدید ناشی از امواج ضربه‌ای در سرعت‌های بالا کاهش پیدا کند.

همان مکانیسم‌ها در هواپیماهای پیشرفته‌ای مثل F-14 Tomcat و Panavia Tornado نیز استفاده شده‌اند و ثابت کرده‌اند که قابلیت تغییر شکل آیرودینامیکی، راه‌کاری هوشمندانه برای عملکرد بهینه در شرایط گوناگون پروازی است.

ارسال نظر