|

هواپیماهای هیدروژنی؛ آینده‌ای بدون دود و کربن

هواپیماهای هیدروژنی؛ آینده‌ای بدون دود و کربن

ایرباس از سال ۲۰۲۰ با برنامه ZEROe روی طراحی هواپیمای هیدروژنی کار می‌کند؛ هواپیمایی که به جای سوخت جت، از هیدروژن مایع ذخیره‌شده در دمای منفی ۲۵۳ درجه استفاده می‌کند. انرژی آن از طریق پیل‌های سوختی به برق پاک تبدیل شده و موتورهای الکتریکی را به حرکت درمی‌آورد. تنها محصول جانبی این فرایند، بخار آب است.

کن نیوز | آزمایش سیستم‌های ۱.۲ مگاواتی در سال ۲۰۲۳ آغاز شد و ایرباس در حال توسعه‌ی پیل‌های سوختی چندمگاواتی برای هواپیماهای مسافربری تک‌راهرو است. طراحی‌های آینده‌نگرانه مانند بدنه‌ی بال-ترکیبی نیز امکان ذخیره‌ی مخازن بزرگ هیدروژن و افزایش کارایی پروازی را فراهم می‌کنند.

به گزارش کن نیوز؛ با وجود این پیشرفت‌ها، چالش‌ها جدی هستند: ذخیره‌سازی هیدروژن مایع در دماهای بسیار پایین، نیاز به زیرساخت‌های گسترده در فرودگاه‌ها و هزینه‌های بالای توسعه. به همین دلیل، ایرباس زمان‌بندی عرضه‌ی هواپیمای تجاری هیدروژنی را از سال ۲۰۳۵ به دهه‌ی ۲۰۴۰ عقب انداخته است.

اگر این فناوری به بلوغ برسد، دهه‌های آینده می‌توانند نقطه‌ی عطفی برای هوانوردی باشند؛ جایی که صنعت پرواز سرانجام از کربن عبور کرده و وارد دوره‌ای از پروازهای واقعاً پاک و بی‌صدا شود.

ارسال نظر