|

چین با خودروی پرنده XPENG A868 مرز زمین و آسمان را شکست

چین با خودروی پرنده XPENG A868 مرز زمین و آسمان را شکست

انگار رویای سفر در آسمان، دیگر فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی نمی‌ماند. شرکت XPENG Aridge، زیرمجموعه‌ی خودروساز شناخته‌شده‌ی اکس‌پنگ، با رونمایی از خودروی پرنده‌ی A868 در رویداد «XPENG AI Technology Day 2025» اعلام کرد دوران تازه‌ای از جابه‌جایی هوشمند شهری و بین‌شهری آغاز شده است؛ جایی‌که خودروها نه در جاده، بلکه در آسمان حرکت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری کن نیوز آسمان شهرهای آینده در آستانه‌ی انقلابی بزرگ قرار گرفته است؛ سفری میان شهرها که دیگر روی زمین انجام نمی‌شود. شرکت XPENG Aridge (پیش‌تر Ariga) که زیرمجموعه‌ی خودروساز معروف چینی اکس‌پنگ به شمار می‌رود، در جریان رویداد فناوری هوش مصنوعی ۲۰۲۵ خود در گوانگژو، از خودروی پرنده‌ای با نام XPENG A868 پرده برداشت؛ محصولی که مرز میان خودرو و هواپیما را از میان برمی‌دارد و شاید آغازگر عصر تازه‌ی سفرهای هوایی شهری باشد. 

هه شیاوپنگ، مدیرعامل اکس‌پنگ، این پروژه را بخشی از تحقق رؤیای خود با عنوان «هوش فیزیکی» دانست؛ رویکردی که در آن هوش مصنوعی و سخت‌افزارهای پیشرفته در هم ادغام می‌شوند تا زندگی روزمره انسان رنگ تازه‌ای بگیرد. او گفت: در چین و آمریکا، توجه به اقتصاد پرواز در ارتفاع پایین بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. A868 تنها یک خودروی پرنده نیست، بلکه هواپیمایی کارآمد برای پروازهای واقعی در ارتفاع پایین است.

بر اساس گزارش *Cleantechnica*، نمونه‌ی اولیه‌ی A868 وارد فاز آزمایشی شده و از سیستم پیشرانه‌ی هیبریدی با استاندارد‌های هوانوردی بهره می‌برد. این خودرو قادر است بیش از ۵۰۰ کیلومتر پرواز کند و به سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. با گنجایش ۶ سرنشین، A868 برای رقابت با قطارهای سریع‌السیر و خودروهای زمینی طراحی شده است – ترکیبی از کارآمدی خودرو و انعطاف‌پذیری هواپیما

ویژگی برجسته‌ی دیگر این وسیله، توانایی پرواز و فرود عمودی (VTOL) با سیستم انتقال نوری است؛ قابلیتی که نیاز به باند فرود را از بین می‌برد. برای برخاستن A868 تنها فضایی معادل نصف زمین بسکتبال کافی است، به این معنا که پشت‌بام‌ها و پارکینگ‌ها می‌توانند به سکوهای پرواز شخصی تبدیل شوند. 

اکس‌پنگ اعلام کرده کارخانه‌ی هوشمند جدید خود در گوانگژو آماده‌ی تولید سالانه‌ی ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو است و با افزایش تقاضا، ظرفیت تا ۱۰ هزار دستگاه قابل ارتقا خواهد بود. هدف‌گذاری شرکت، تحویل اولین سری در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۶ است. 

هه شیاوپنگ با اشاره به آینده‌ی نزدیک گفت: منتظرم تا خودم نخستین پرواز با A868 را تجربه کنم؛ این آغاز عصری نو برای حمل‌ونقل است.

تا امروز بیش از ۷۰۰۰ پیش‌سفارش برای خودروهای پرنده‌ی اکس‌پنگ ثبت شده است. شرکت همچنین از برنامه‌ی آموزش خلبانی برای رانندگان خبر داد و ادعا کرد:اگر بتوانید رانندگی کنید، پس می‌توانید پرواز هم کنید.

البته همچنان تأیید و صدور مجوز پرواز از سوی نهادهای هوانوردی چالش بزرگی است؛ بااین‌حال، اکس‌پنگ اطمینان دارد که قوانین نیز با سرعت رشد فناوری همگام خواهد شد. 

در نهایت، موفقیت پروژه‌ی XPENG A868 به کسب مجوزهای قانونی، تولید انبوه بدون خطا و جلب اعتماد عمومی بستگی دارد. اما برخلاف بسیاری از نمونه‌های مفهومی پیشین، این بار اکس‌پنگ با محصولی واقعی، زمان‌بندی دقیق و نقشه‌ی راه مشخص، گام به دنیای پروازهای شهری گذاشته است.

 

ارسال نظر