سرپرست شهر فرودگاهی امام(ره):
ایران ۳۰ سال عقبتر از کشورهای پیشرفته در معماری داخلی فرودگاه
سرپرست شهر فرودگاهی امام(ره) با بیان اینکه ۳۰ سال دیرتر از کشورهای پیشرفته وارد مباحث انسانمحور در معماری فرودگاهی شدیم، گفت: هدف بازطراحی ترمینال یک، ارتقای تجربه انسانی و انتقال پیام ملی از طریق معماری است.
کن نیوز| رامین کاشفآذر، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در کمیسیون تصویب طرح مشارکت ایدهپردازی بازطراحی مفهومی معماری داخلی ترمینال یک مسافری با اشاره به ضرورت بازطراحی مفهومی معماری داخلی ترمینال یک مسافری اظهار کرد: واقعیت این است که ما حدود ۳۰ سال دیرتر از کشورهای پیشرفته وارد این حوزه شدهایم و همین تأخیر موجب شده است که در تعریف درست از «انسانِ استفادهکننده» و نیازهای او ضعف داشته باشیم. اگر مسافری که از این فضا عبور میکند ناراضی باشد و ما صرفاً به خروجیهای فنی توجه کنیم و به نیازهای واقعی او بیاعتنا باشیم، نتیجه کار ما را زمین خواهد زد.
وی افزود: در دنیا اسناد و داکیومنتهای متعدد تدوین شده که نشان میدهد چگونه میتوان از منظر انسانشناسی نیازهای مسافر را تأمین کرد و در عین حال درآمد فرودگاه را افزایش داد.
وی تاکید کرد: مسئله فعلی ما این است که نتوانستهایم برای فرد ایرانی که از این فرودگاه تردد میکند چه در حوزه فرآیندهای عملیاتی و چه در حوزه زیباییشناسی، رنگ، نور و حس فضا یک تجربه مطلوب و حس خوب ایجاد کنیم. هم در مبانی تعریفی کوتاهی کردهایم و هم در اجرا توجه لازم را نداشتهایم.
وی با بیان اینکه مهمترین نقش اساتید معماری در این پروژه تغییر نگاه موجود در طراحی المانهای معماری است، ادامه داد: از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد، فرودگاهها به بازیگرانی ملی در حوزه برندینگ تبدیل شدهاند و کشورها از طریق معماری فرودگاهی، استراتژیهای خود را به جهان منتقل میکنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه امکان ندارد کسی به فرودگاه استانبول سفر کند و متوجه نشود که این سازه از سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به بعد چه پیامی میدهد؛ اینکه ترکیه حذفشدنی نیست و در شکلدهی آینده جهان سهم دارد.
وی با تاکید بر اینکه این موضوعات مبتنی بر اسناد متقن است، گفت: کشورها با حضور در جریان جابجایی جهانی، هم استراتژیهای توسعه صادرات خود را تقویت میکنند و هم پیامهای ملی و آیندهنگرانهشان را به جهان ارسال میکنند. امروز فرودگاهها محلی برای به تصویر کشیدن المانهای پستمدرن و نمایش استراتژیهای جاری و آتی کشورها شدهاند.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام با ابراز خرسندی از حضور چهار نفر از برجستهترین اساتید معماری کشور در این پروژه گفت: آنچه قرار است انجام دهیم باید از طریق همین سازه به مردم منتقل شود. این کار بسیار مهم است.
ارسال نظر