۱۳۵۵؛ نخستین فورمیشن بوئینگ ۷۴۷ در آسمان ایران
در سال ۱۳۵۵، برای نخستینبار فورمیشن چند فروند بوئینگ ۷۴۷ در آسمان ایران به پرواز درآمد؛ رویدادی کمنظیر که توان عملیاتی و جایگاه راهبردی هوانوردی نظامی ایران را در دهه ۵۰ خورشیدی به نمایش گذاشت. یکی از شاخصترین هواپیماهای حاضر در این دوران، بوئینگ ۷۴۷ با رجیستر 8107-5 نیروی هوایی بود.
کن نیوز| این هواپیما، یک فروند Boeing 747-100SF، در اصل بهعنوان صد و پنجاه و یکمین بوئینگ ۷۴۷ تولیدی، برای شرکت Eastern Air Lines ساخته شد اما پس از انصراف این شرکت، به ناوگان TWA پیوست. در آبان ۱۳۵۴، این هواپیما به نیروی هوایی ایران فروخته شد و پیش از تحویل، با تغییرات اساسی در کارخانه بوئینگ در کانزاس، به یک هواپیمای باری با درِ کارگو بزرگ تبدیل شد.
به گزارش کن نیوز؛ در سال ۱۳۵۵، با افزوده شدن قابلیت سوختگیری هوایی و تجهیز به بوم سوخترسان در انتهای بدنه، این ۷۴۷ به تانکر استراتژیک نیروی هوایی تبدیل و رجیستر آن به 8107-5 تغییر یافت؛ نقشی کلیدی که آن را به یکی از مهمترین هواپیماهای پشتیبانی هوایی کشور بدل کرد.
در سال ۱۳۶۳ و همزمان با جنگ تحمیلی، این هواپیما برای انجام مأموریتهای لجستیکی حساس، مدتی با رجیستر غیرنظامی EP-NHP فعالیت کرد و سپس دوباره با رجیستر اصلی خود به نیروی هوایی بازگشت. این ۷۴۷ همچنان با ترکیب کاربری باری و حمل پرسنل، در خدمت نیروی هوایی قرار دارد.
بوئینگ 747-100SF نیروی هوایی با چهار موتور قدرتمند PW JT9D-7A، برد پروازی بالا، ظرفیت سوخت عظیم و توان برخاست از باندهای طولانی، نماد توان ترابری راهبردی ایران در دهههای گذشته به شمار میرود.
ارسال نظر