|

آشنایی با سیستم عامل Fuel Jettison

آشنایی با سیستم عامل Fuel Jettison

آیا تاکنون، در صورت تجربه شرایط اضطراری پس از برخاستن هواپیما متوجه محلول خارج شده از پشت بالهای هواپیما شده اید؟

در حقیقت، این سیستم Fuel jettison نامیده میشود که به طور عامیانه تر به آن Fuel dumping نیز گفته می شود. برای تمامی هواپیماها جهت انجام برخاستن از باند فرودگاه یک حداکثر وزن مشخصی اعلام گردیده است که این میزان وزن از هواپیمایی به هواپیمای دیگر متفاوت است،  لذا میزان سوخت وارد شده به درون هواپیما نیز دارای محدودیت می باشد چرا که در صورت داشتن سوخت بیش از حد، وزن هواپیما از حد مجاز فراتر رفته و هواپیما جهت برخاستن به طول باند بیشتری نیاز دارد. همچنین هواپیما در هنگام اوج گیری و مراحل بعدی با مشکلاتی جدی روبرو خواهد شد که ایمنی پرواز را به خطر خواهند انداخت.

 تمامی هواپیما در هنگام انجام فرود نیز نباید وزنشان از یک حد مجاز بیشتر باشد که بسته به نوع هواپیما این وزن هم متفاوت میباشد. اما معمولا حداکثر وزن مشخص شده برای فرود یک هواپیما کمتر از حداکثر وزن مشخص شده برای برخاستن آن از روی باند می باشد، یعنی وزن یک هواپیما جهت انجام فرود باید سبکتر از زمان برخاستنش باشد. حال تصور کنید یک هواپیما که به دلیل وقوع یک نقص فنی دقایقی پس از برخاستن مجبور به بازگشت و انجام فرود اضطراری می باشد این میزان سوخت اضافه را باید چه کند؟ هواپیمایی که قرار بوده در طول مسیر سوخت مصرف نموده و وزنش به زیر حداکثر وزن مجاز کاهش یابد حال در این شرایط مجبور است با وزنی زیاد فرودی اضطراری انجام دهد و فرود آمدن با این وزن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در هنگام تقرب و همچنین صدمه دیدن و شکستن چرخ های هواپیما در لحظه فرود و خطرات پس از آن گردند.

 سازندگان هواپیما سیستمی را طراحی نموده اند که در صورت بروز چنین شرایطی، خلبان ها قادر به تخلیه سوخت اضافی جهت کاهش وزن هواپیما به زیر حداکثر وزن مجاز میباشند. البته انجام این دستورالعمل حتما باید در مناطقی خالی از سکنه صورت گیرد. البته برای برخی از هواپیماها دستورالعمل‌هایی جهت انجام فرود با وزنی بیشتر از وزن مجاز تعیین گردیده است که خلبان ها می توانند بدون انجام مانور تخلیه سوخت و با تبعیت از دستورالعمل‌های کارخانه سازنده فرود اضطراری را انجام دهند.

به قلم مهران اشرفی

 

ارسال نظر