|

روش‌های جلوگیری از Runway incursion چیست؟

روش‌های جلوگیری از Runway incursion چیست؟

به طور کلی Runway incursion به هرگونه رخدادی که در مناطق حساس و تحت حفاظت فرودگاه ها، به دلیل حضور نادرست و اشتباه هواپیماها، وسایل نقلیه و اشخاص در مناطقی که جهت نشست و برخاست هواپیما ها در نظر گرفته شده است اتفاق بیفتد گفته می شود.

 به طور کلی Runway incursion به هرگونه رخدادی که در مناطق حساس و تحت حفاظت فرودگاه ها، به دلیل حضور نادرست و اشتباه هواپیماها، وسایل نقلیه و اشخاص در مناطقی که جهت نشست و برخاست هواپیما ها در نظر گرفته شده است اتفاق بیفتد گفته می شود.

 خلبانان که کنترل هواپیماها را بر عهده دارند باید به عنوان جزئی از این حوادث دستورالعمل های زیر را انجام دهند:

 خلبانان هواپیما در زمانی که بر روی سطح فرودگاه در حال تاکسی کردن می باشند، پس از دریافت دستورالعمل های مربوطه توسط ماموران کنترل ترافیک هوایی، باید عمل Readback را انجام دهند. Read back کردن به این معنا می باشد که در زمان اعلام دستورالعمل توسط کنترلر، خلبان وظیفه دارد با دقت به آنها گوش داده و پس از اتمام آن، تمامی آنها را تکرار نماید تا در صورت متوجه نشدن قسمتی از یک دستورالعمل و یا حتی اشتباه متوجه شدن یک عدد،کنترلر متوجه این اشتباه گردد.

 استفاده از چارت فرودگاه: خلبانان پس از گرفتن مجوز انجام تاکسی باید از چارت فرودگاه مربوطه استفاده کنند تا در انجام مسیریابی، اشتباهی مرتکب نشوند. در صورتیکه یک خلبان از موقعیت خود در فرودگاه دچار تردید شده باشد باید سرعت هواپیما را کاهش داده و با دقت به علائم و مارکینگ های موجود در فرودگاه بنگرد. در صورت ادامه یافتن این شک، واحد کنترل ترافیک هوایی فرودگاه باید مطلع شده تا دستورالعمل‌های مقتضی و مربوطه داده شود.

 جستجو برای شناسایی علامت محل ایست قبل از باند(Hold short marking): خلبانان در هنگام تاکسی کردن و در هنگام نزدیک شدن به باند فرودگاه باید به دنبال شناسایی علامت محل ایست قبل از ورود به باند باشند. در صورت عبور غیرعمدی و بدون مجوز به باند، کنترلر باید به سرعت مطلع شود.

 شناسایی شماره باند مربوطه: در صورت گرفتن مجوز ورود به باند، خلبان باید شماره باند را شناسایی نموده تا از ورود به باند مربوطه اطمینان حاصل کند. سانحه ی مربوط به برخورد یک فروند بوئینگ ام دی هشتاد در حال فرود با یک فروند سسنا در ابتدای باند در سال هزار و نهصد و نود و چهار به دلیل ورود اشتباه هواپیمای سسنا به باند نادرست جهت عمل برخاست بود. در این سانحه دو خلبان هواپیمای سسنا کشته شدند.

  در زمان هایی که میزان دید کاهش می یابد، مثل شب، خلبانان ملزم به روشن کردن چراغ های مربوطه در هنگام حرکت بر روی سطح فرودگاه می باشند تا توسط دیگر وسایل نقلیه و خلبانان دیگر هواپیماها دیده شوند. خلبانان باید در هنگام تاکسی کردن بر روی سطح فرودگاه، با سرعتی منطقی حرکت کنند. هرچه هواپیما سریعتر حرکت کند، خلبان به میزان کمتری قادر به انجام واکنش در برابر خطرات احتمالی خواهد بود.

 کاهش میزان حواس پرتی به عوامل دیگر توسط خلبانان، به خصوص در زمان انجام عمل تاکسی کردن باعث میگردد تا در صورت ایجاد خطر، خلبان به طور صحیح در قبال آن اقدام نمایند.

در آینده در مورد سوانحی که به دلیل رعایت نکردن عوامل بالا رخ داده است، بر مبنای گزارشات رسمی منتشر شده صحبت خواهیم کرد.

 

به قلم مهران اشرفی

منبع: سایت Bold method

نویسنده: مهران اشرفی

ارسال نظر