|

اهدای خون و کادر پروازی

اهدای خون و کادر پروازی

بسیاری از افرادی که به عنوان کادر پروازی  مشغول به فعالیت میباشند، اعم از خلبانان، مهمانداران و مهندسین پرواز بیان میکنند که به دلیل حمایت از سازمان انتقال خون کشور و یا به دلایل شخصی خواهان اهدای خون میباشند.

به دلیل وجود خطر مختصری که به علت  بیهوشی و سنکوپ(Syncope) در پرواز ممکن است رخ دهد، به کادر پروازی توصیه میگردد که پس از اهدای خون، مایعات فراوان بنوشند و همچنین پس از اهدای خون، به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به صورت تاق باز به استراحت بپردازند.

 کادر پروازی باید از اهدای خون تا ۲۴ ساعت قبل از انجام وظیفه ی پروازی خود خودداری نموده و همچنین توصیه میگردد قبل از اهدای خون با یک متخصص هوانوردی(پزشک طب هوایی) مشورت نمایند.

آمبولی ریوی: خونی که به ریه فرستاده میشود ممکن است به دلیل انسداد شریان های ریوی دچار اختلال شود. این مسئله نه تنها میتواند منجر به مرگ بافت ریوی شود، بلکه از ترکیب خون و اکسیژنی که در ریه اتفاق می افتد جلوگیری میشود.

شایع ترین دلیل این رخداد، آمبولی ریه نام دارد که به دلیل لخته شدن خون در پا(Thrombus) و سپس جدا شدن لخته از آن قسمت و حرکت به سمت ریه ها اتفاق می افتد.

در پرواز های طولانی مدت، به دلیل عدم تحرک زیاد، زمینه  ایجاد لخته های خون در پاها مهیا شده که میتواند خطرآفرین باشد. ورزش دادن پاها در هنگام پرواز میتواند خطر ابتلا به این بیماری را هم برای کادر پروازی و هم برای مسافران به مقدار زیادی کاهش دهد.

به قلم مهران اشرفی

منبع: Human performance Oxford

 

ارسال نظر