|

حریم هوایی الجزایر بر روی هواپیما‌های نظامی فرانسه بسته شد

حریم هوایی الجزایر بر روی هواپیما‌های نظامی فرانسه بسته شد

رئیس جمهور الجزایر درپی اظهارات مداخله جویانه امانوئل مکرون تصمیم گرفت تا حریم هوایی الجزایر را بر روی تمام هواپیما‌های نظامی فرانسوی ببندد

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در پی اظهارات مداخله جویانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تصمیم گرفت تا حریم هوایی خود را بر روی تمام هواپیما‌های نظامی فرانسوی ببندد. این هواپیما‌ها به عنوان بخشی از عملیات برخان به منطقه ساحل اعزام می‌شدند.

این منابع خاطرنشان کردند که عبور هواپیما‌های نظامی فرانسوی از طریق حریم هوایی الجزایر به سمت منطقه ساحل به مدت ۴ سال، امتیازی بود که از زمان حکومت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور سابق الجزایر به فرانسه اعطا شده بود.

منابع آگاه درباره این تصمیم توضیح دادند که بستن حریم هوایی الجزایر، عملیات نظامی فرانسه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اشتباه رئیس جمهور سابق این کشور را تصحیح می‌کند.

آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند که این تصمیم منجر به کاهش همکاری‌های نظامی فرانسه و الجزایر در چند هفته آینده خواهد شد.

روزنامه فرانسوی لوموند بیانیه‌ای از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، منتشر کرد که در آن مکرون گفته بود معتقد است که «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری‌اش، «یک حکومت سیاسی نظامی را هدایت می‌کند.»

مکرون همچنین به گذشته روابط میان الجزایر و فرانسه نیز اشاره کرد و با بیان آنکه می‌خواست تاریخ میان دو کشور را به زبان عربی بنویسد، گفت: «این کار را برای افشای حقایقی می‌خواستم انجام دهم که  ترک‌ها در بازنویسی تاریخ انجام داده بودند.»

ریاست‌جمهوری الجزایر ساعاتی بعد با انتشار بیانیه‌ای اقدامات فرانسه برای دخالت در امور داخلی خود محکوم کرد. ریاست‌جمهوری الجزائر با اشاره به غیرقابل شمارش بودن جنایت‌های استعماری فرانسه در این کشور، ضمن انتقاد از کشتار جمعی و ضد بشریت فرانسه در الجزایر، مخالفت قاطعانه خود با هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی الجزائر را اعلام کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر