|

رکوردشکنی چین در تولید هواپیماهای نظامی

 رکوردشکنی چین در تولید هواپیماهای نظامی

صنعت هوانوردی چین در حال پایان دادن به برنامه طراحی و ساخت هواپیمای جنگی و پرواز آزمایشی برنامه‌ریزی‌شده برای سال ۲۰۲۱ در آخرین هفته سال است و بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر ماموریت‌های خود را به پایان رسانده‌اند و این در حالی است که سایرین در حال انجام آخرین پروازهای خود هستند.

باوجود چالش‌هایی از جمله شیوع گاه به گاه کووید-۱۹، کیفیت و کمیت بالای هواپیما، خواسته‌های نیروهای هوانوردی همه شاخه‌های ارتش چین (PLA) را برآورده می‌کند.

با فرود آخرین هواپیمای جنگی بر روی باند فرودگاه در ایستگاه پرواز آزمایشی شرکت هواپیماسازی «شن یانگ» زیر نظر شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین (AVIC) در ۱۵ دسامبر، این شرکت تولید و ماموریت‌های پرواز آزمایشی سال را ۱۶ روز قبل از تاریخ به پایان رساند. شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین در بیانیه‌ای که روز جمعه در حساب رسانه‌های اجتماعی خود منتشر شد، اعلام کرد که سال به پایان می‌رسد و تعداد هواپیماهایی که این شرکت در سال جاری تولید و تحویل داده، یک رکورد را شکسته است.

این شرکت مستقر در «شنیانگ»، جت جنگنده J-۱۵ که برای نشستن و برخاستن بر روی ناو هواپیمابر طراحی شده را به همراه جنگنده چند منظوره J-۱۶ می‌سازد. آنها همچنین مسئولیت توسعه جت جنگنده رادارگریز FC-۳۱ را هم بر عهده دارند.

 

 

یک نسخه به شدت ارتقاء یافته از J-۱۵ اخیرا توسط شرکت شنیانگ رونمایی شد و جنگنده  الکترونیک J-۱۶ که J-۱۶D نامیده می‌شود هم برای نخستین مرتبه در نمایشگاه هوایی چین ۲۰۲۱ در ماه سپتامبر به نمایش درآمد.

از سوی دیگر شرکت چانگه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت که بالگردهایی از جمله بالگرد تهاجمی Z-۱۰ و هلیکوپتر حمل و نقل Z-۸ را تولید می‌کند، در ۱۵ دسامبر ماموریت‌های تولید و تحویل را به پایان رسانده است. آنها همچنین اعلام کردند که ژی آن که سازنده هواپیمای حمل و نقل بزرگ Y-۲۰، است،  آخرین دسته پرواز آزمایشی را در روز چهارشنبه، ۹ روز مانده به پایان سال، به اتمام رساند.

تانگ چانگونگ، طراح ارشد Y-۲۰، در نمایشگاه ایرشو چین ۲۰۲۱ فاش کرد که این هواپیما در آن زمان آزمایش‌های پروازی را با دو نوع موتور توسعه یافته داخلی انجام داده است.

یک نوع تانکر هوایی Y-۲۰ نیز برای اولین بار در ماه نوامبر در یک رزمایش در نزدیکی جزیره تایوان مشاهده شد.

شرکت صنایع هوایی چندو که به‌عنوان سازنده جت جنگنده رادارگریز J-۲۰ و جت جنگنده J-۱۰ شناخته می‌شود، در ۱۰ دسامبر در پستی در شبکه‌های اجتماعی فاش کرد که این شرکت اخیراً به دلیل بالا بودن تولیدهایش، رکوردهایی را در زمینه تحویل هواپیما شکسته است.

صنایع هوایی شانژی، تولیدکننده طیف گسترده‌ای از هواپیماهای ماموریت ویژه از جمله هواپیمای هشدار اولیه KJ-۵۰۰ و هواپیمای جنگی ضد زیردریایی Y-۸، آخرین مرحله را برای تکمیل هدف تحویل سالانه انجام می‌دهد.

شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین که تمامی شرکت‌های سازنده هواپیماهای نظامی زیر نظرش کار می‌کنند گفت که کارخانه‌های دیگر نیز در راه تکمیل تولید هستند و خبرهای خوبی در چند روز آینده خواهد آمد.

 

 

منبع: همشهری

ارسال نظر