|

۶ شرکت هوانوردی و تکنولوژیک چینی در فهرست سیاه آمریکا

۶ شرکت هوانوردی و تکنولوژیک چینی در فهرست سیاه آمریکا

کارشناسان هشدار می‌دهند که با وجود ارتباط مکرر چین با آمریکا، واشنگتن به تشدید تنش در پرونده بالون از طریق اقدامات ترکیبی سیاسی و اقتصادی به واسطه دخالت برخی از نیروهای بدخواه در این کشور ادامه می‌دهد که نشانه‌ای نگران کننده برای روابط دو کشور است.

دولت جو بایدن پنج شرکت و یک موسسه تحقیقاتی در چین که در زمینه فناوری‌های هوا و فضا، کشتی‌های هوایی و بالون‌ها فعالیت می‌کنند را در فهرست سیاه خود قرار داد.

به گزارش گلوبال تایمز، کارشناسان هشدار می‌دهند که با وجود ارتباط مکرر چین با آمریکا، واشنگتن به تشدید تنش در پرونده بالون از طریق اقدامات ترکیبی سیاسی و اقتصادی به واسطه دخالت برخی از نیروهای بدخواه در این کشور ادامه می‌دهد که نشانه‌ای نگران کننده برای روابط دو کشور است.

براساس اعلام وزارت تجارت آمریکا، دولت بایدن شش شرکت هوانوردی و تکنولوژیک چین را به عنوان بخشی از پاسخ خود به بالون غیرنظامی چین که بر فراز این کشور هدف قرار داد، در فهرست سیاه خود قرار داده است.

براساس اعلام این وزارتخانه، پنج شرکت و یک مرکز تحقیقاتی چینی از «مدرن کردن تلاش‌های ارتش چین به ویژه برنامه‌های ارتش آزادی‌بخش خلق در زمینه هوا و فضا مانند کشتی‌هوایی و بالون‌ها حمایت می‌کردند.»

دان گریوز معاون وزیر تجارت آمریکا در توییتر خود نوشت که آمریکا «ادامه استفاده از این تجهیزات را تحمل نکرده» و «این محدودیت‌ها با هدف حفاظت از امنیت ملی و حاکمیت ملی آمریکا» وضع شده‌اند.

همچنین در روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت بایدن بدنبال آن است که سرمایه‌گذاری برخی از شرکت‌های چینی در حوزه فناوری را ممنوع کرده و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران آمریکا در بخش‌های «حساس» چین را هم از بین ببرد.

روز پنجشنبه هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه‌ای را در محکومیت استفاده چین از یک «بالون نظارتی» بر فراز حریم هوایی آمریکا محکوم کرد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارچه چین در واکنش به این قطعنامه تاکید کرد که طرف چینی به طور مکرر اطلاعات خود و موقعیت این بالون را به طرف آمریکایی منتقل کرده و ورود این بالون غیرنظامی بدون قصد و نیت قبلی و بنا به دلایل فورس ماژور رخ داده است.

گلوبال تایمز نوشت که تشدید و گسترش پیامدهای سیاسی پرونده این بالون از سوی واشنگتن، نشانه آن است که سیاست اقتصادی و خارجی آمریکا به طور کامل توسط ماشین‌های سیاسی ربوده شده که این موضوع پیامدهای اقتصادی را نه تنها بر هر دو کشور بلکه بر زنجیره‌های صنعتی دنیا تحمیل خواهد کرد.

روز شنبه هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس از سرنگونی بالن چین بر فراز ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا خبر داد و اعلام کرد عملیات جست‌وجوی بقایای آن در حال انجام است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی سرنگونی بالون چینی که منجر به افزایش تنش میان واشنگتن - پکن در روزهای اخیر شد، اعلام کرد: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های راهبردی آمریکا بود

 

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر