|

قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بویینگ آمریکا

 قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بویینگ آمریکا

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت در شرایطی که شرکت آمریکایی بوئینگ طی سال‌های اخیر با مشکلات و شکست‌های متوالی در فرآیند تولید مواجه بوده است، پدیده‌ صنعت هواپیماسازی چین می‌تواند انحصار غول‌های هواپیماسازی جهان را بشکند.

به گزارش کن نیوز؛«ظهور شرکت هواپیماهای تجاری چین کوماک (COMAC) یک وایلد کارت را در بازی قدرت هوانوردی معرفی کرده است. این شرکت هواپیمایی تحت حمایت دولت چین قصد دارد تا دو قطبی بین بوئینگ و ایرباس را به چالش بکشد در حالی که هواپیماهای سی-۹۱۹ آن اولین پروازهای خود را در سال ۲۰۲۳ انجام دادند».این را فایننشال تایمز در گزارش دیروز خود آورده است.

چالش‌های پیش روی شرکت بوئینگ پس از سانحه اخیر که در یک هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا رخ داد، صنعت هوانوردی را با شوک‌های پیاپی مواجه کرده است.

سانحه اخیر سقوط یکی از درهای بدنه هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس ۹ در طول یک پرواز مسافربری تجاری، پیچیدگی بحران جاری برای این نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ را پیچیده‌تر کرد و سوال‌هایی را درباره توانایی این شرکت برای رقابت با رقیب اصلی خود ایرباس ایجاد کرد.

 قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بوئینگ آمریکا

صعود  ایرباس و فرود بوئینگ

فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان شفافیت درباره حقایقی از صنعت هوانوردی غیرنظامی آورده است، از همان زمان که ایرباس با موفقیت هواپیماهای باریک پیکر سری A۳۲۰ خود در حال پرواز بود، بوئینگ خود را با شکست‌های متوالی روبه رو می‌بیند.

بر اساس این گزارش، در مورد هواپیماهای پهن پیکر ایرباس A۳۸۰  که زمانی طبق توصیف این شرکت اروپایی ایرباس نمادی از عظمت و بلندهمتی بود، برای مدتی با یک شکست تجاری مواجه شد که تعطیلی کارخانه ژان لوک لاگاردر در تولوز در سال ۲۰۲۱  و توقف ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای جهان را به دلیل فروش کمتر از انتظار در پی داشت؛ اما اکنون این کارخانه با طرح‌های جدید کار خود را از سر گرفته که به افزایش کارایی و غلبه بر محدودیت‌های تولید و در نتیجه افزایش سفارشات برای سری  ای ۳۲۰ شده است.

 قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بوئینگ آمریکا

این روزنامه افزود در مقابل، سری بوئینگ ۷۳۷ مکس با سوانح متعددی مواجه شده از سقوط دو هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که جان ۳۴۶ نفر را گرفت و منجر به توقف پرواز نمونه های آن به مدت ۲۰ ماه شد تا اکنون به دنبال حادثه جدا شدن در هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس ۹ نگاه‌ها متوجه این سری از هواپیماها شده و تحقیقات بیشتر در مورد عملیات تولید و زنجیره تامین بوئینگ را کلید زده است.

با وجود موافقت اداره هوانوردی فدرال با از سرگیری پروازهای برخی هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۹ اما مشکلات این ناوگان همچنان ادامه دارد.

فایننشال تایمز آورده است: تعهدات مدیران بوئینگ، از جمله تعهدات دیو کالهون، مدیر عامل شرکت  برای ارتقای کیفیت و فرآیندهای مهندسی هواپیماهایشان شکست خورده و باعث شده است که سازمان هوانوردی فدرال برنامه‌های این شرکت برای افزایش تولید ناوگان مکس را متوقف کند.

به نوشته فایننشال تایمز انتظار می‌رود که نتایج سه ماهه چهارم بوئینگ در ۳۱ ژانویه با نگرانی فراوان اعلام شود، در شرایطی که این شرکت یک افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکا را برای بررسی سیستم‌های مدیریت کیفیت خود منصوب کرده است.

 قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بوئینگ آمریکا

تزلزل در موازنه قدرت دوقطبی بوئینگ و ایرباس

این روزنامه تاکید می‌کند که دو قطبی قدیمی در صنعت هوانوردی بین بوئینگ و ایرباس بر سر دوراهی قرار دارد. در حالی که ایرباس طی پنج سال گذشته بر تحویل هواپیماها پیش رو بوده است، گام های اشتباه بوئینگ باعث شده است که برخی از کارشناسان صنعت به این فکر کنند که آیا تغییر اساسی در توازن قدرت در حال رخ دادن است یا خیر.

از آنجایی که ایرباس ۶۲ درصد از سهم بازار را در بخش باریک پیکر در اختیار دارد، انتظار می‌رود سلامت بخش هوانوردی به قدرت رقابتی بوئینگ و ایرباس بستگی داشته باشد.

مایکل اولری، مدیرعامل رایان ایر، بزرگ ترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اروپا در گفت‌وگو با فایننشال تایمز بر نیاز به رقابت قوی نه تنها برای سفارشات، بلکه برای پیشرفت فناوری هواپیماها تاکید می‌کند و می‌گوید: بسیار مهم است که ما هم یک بوئینگ قوی داشته باشیم و  هم یک ایرباس قوی داشته باشیم.

اما به نوشته فایننشال تایمز خطرات بسیار زیاد است و مبارزه بوئینگ فراتر از بحران اختصاصی آن است، زیرا در سراسر زنجیره تأمین هوانوردی گسترش می‌یابد و مشتریان خطوط هوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از همین رو نیاز فوری بوئینگ برای بازیابی آنچه از دست داده روشن شده است، به خصوص که در بازار، هواپیماهای باریک پیکر ایرباس از بوئینگ دو به یک پیشی گرفته است .

 قدرت نمایی صنعت هواپیماسازی چین در برابر شکست‌های متوالی بوئینگ آمریکا

ظهور رقبای جدید

به گزارش این روزنامه، ظهور شرکت هواپیماهای تجاری چین (COMAC) یک کارت قدرت را در بازی قدرت هوانوردی معرفی کرده است. این شرکت هواپیمایی تحت حمایت دولت چین قصد دارد تا دو قطبی بین بوئینگ و ایرباس را به چالش بکشد در حالی که هواپیماهای سی-۹۱۹  C۹۱۹ آن اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۳ انجام داد.

فایننشال تایمز افزود: در حالی که این نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای جاه طلبی‌های چین است، تردیدها در مورد توانایی  شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک (COMAC) برای تبدیل شدن به یک رقیب واقعی وجود دارد.

اما به گفته کارشناسانی که روزنامه فایننشال تایمز با آنها صحبت کرده است، اتکای  کوماک به تامین کنندگان غربی برای قطعات حیاتی، همراه با نیاز به تاییدیه های نظارتی خارجی، چالش های پیش روی تازه واردان به صنعت هواپیماسازی را برجسته می‌کند. با وجود آرزوهای چین برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار جهانی هوانوردی، مسیر کوماک همچنان نامشخص است

این در حالی است که شرکت های دیگری مانند شرکت هوافضای برزیلی Embraer هم قابلیت گسترش توانمندی خود در صنعت ساخت هواپیماهای غیرنظامی را نشان داده است   با این حال،  شرکت Bombardier، بمباردیه  قهرمان سابق صنعت کانادا، نیز همچنان می تواند دو قطبی بین بوئینگ و ایرباس را به چالش بکشد .

نیاز بوئینگ به نوآوری

این روزنامه با تاکید بر اینکه بوئینگ بر سر یک دوراهی قرار دارد آورده است این شرکت به بررسی‌های فزاینده و گام برداشتن در مسیر بهبود نیاز دارد و کارشناسان صنعت پیشنهاد می‌کنند که نجات بوئینگ در توسعه یک هواپیمای جدید تک راهرو است. با این حال، این پیشنهاد چالش‌های مهمی از جمله تامین مالی برای اجرای چنین طرحی و رسیدگی به سفارش‌های موجود برای خانواده مکس را ایجاد می‌کند.

دعوت به نوآوری و رقابت در سراسر صنعت هوانوردی غیرنظامی طنین انداز شده و با وجود اینکه دو قطبی بوئینگ و ایرباس هنوز دست نخورده باقی مانده است، تغییرات عظیم ناشی از مشکلات بوئینگ و ظهور رقبای بالقوه نشانه ماهیت نیروی هوانوردی جهانی تأکید دارد.

این روزنامه در پایان می‌گوید که آینده هوانوردی جهانی در مقطع حساسی قرار دارد و چه بوئینگ بتواند موقعیت خود را بازیابد و ظهور رقبای جدید، آینده این صنعت به سمت تجدید ساختار پیش می‌رود و تنها چیزی که مشخص است، این است که آسمان آنطور که قبلاً به نظر می‌رسید صاف نیست و آشفتگی که بوئینگ با آن مواجه است در کل بخش هوانوردی جهانی بازتاب داشته است.

منبع: فارس

ارسال نظر