|

رونمایی هواپیمای بدون پنجره فانتوم ۳۵۰۰

رونمایی هواپیمای بدون پنجره فانتوم ۳۵۰۰

شرکت آمریکایی Otto Aviation از طرح مفهومی هواپیمایی با نام Phantom 3500 رونمایی کرده که با حذف کامل پنجره‌ها، به دنبال دستیابی به حداکثر بهره‌وری سوخت، کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد در سرعت‌های ترانسونیک است.

به گزارش کن نیوز، سرعت‌های ترانسونیک (Transonic speeds) به بازه‌ای از سرعت پرواز گفته می‌شود که در آن جریان هوا در اطراف بدنه‌ هواپیما، ترکیبی از سرعت‌های زیرصوت (Subsonic) و فراصوت (Supersonic) دارد.

شرکت آمریکایی Otto Aviation از یک طرح مفهومی جدید و آینده‌نگرانه با نام Phantom 3500 رونمایی کرده است؛ هواپیمایی بدون پنجره که با هدف دستیابی به بالاترین بهره‌وری در مصرف سوخت، کاهش مقاومت هوا و بهبود عملکرد در سرعت‌های نزدیک به صوت طراحی شده است.

ویژگی‌های فنی و طراحی بدنه

هواپیمای Phantom 3500 در راستای حذف نقاط ضعف رایج در طراحی‌های سنتی، به طور کامل فاقد پنجره بوده و از بدنه‌ای کاملاً یکپارچه بهره می‌برد. این تصمیم نه‌تنها منجر به کاهش وزن کلی سازه و تمرکز تنش‌های ساختاری شده، بلکه امکان هدایت جریان هوا به صورت ابر-لایه‌ای (Super-Laminar Flow) را نیز فراهم کرده است؛ جریانی که منجر به کاهش اصطکاک و در نهایت صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

این طرح بر پایه تجربیات پروازی نمونه‌ی پیشین شرکت، Celera 500L، و با بهره‌گیری از پلتفرم طراحی دیجیتال 3DEXPERIENCE شرکت Dassault Systèmes توسعه یافته است.

طبق اعلام شرکت، Phantom 3500 قادر است در فاز نخست بهره‌برداری تا ۳۵ درصد کاهش در مصرف سوخت نسبت به نمونه‌های مشابه ایجاد کند. سایر ویژگی‌های عملکردی عبارتند از برد پروازی ۳۲۰۰ مایل دریایی ،  ارتفاع پرواز کروز ۵۱٬۰۰۰ فوت ، کاهش هزینه‌های عملیاتی تا ۵۰ درصد، کاهش انتشار آلاینده‌ها تا ۸۰ درصد و قابلیت برخاست از باندهای کوتاه‌تر از ۳۵۰۰ فوت ؛این طراحی همچنین پتانسیل کاهش چشمگیر تشکیل کانتریل (دنباله بخار) را داراست؛ موضوعی که در سال‌های اخیر توجه محیط‌زیستی‌ها و حتی برخی نظریه‌پردازان را به خود جلب کرده است.

Phantom 3500 با فضایی بالغ بر ۸۰۰ فوت مکعب (۲۲.۶۵ مترمکعب)، از نمایشگرهای دیجیتال بسیار باکیفیت در دیوارها و سقف بهره می‌برد. این نمایشگرها به صورت زنده تصاویر بیرون را نمایش می‌دهند و جایگزینی دیجیتال و نوین برای پنجره‌های فیزیکی فراهم می‌سازند. این طراحی می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای ۴ تا ۶ مسافر فراهم کند.

مارک مور، مدیرعامل شرکت Whisper Aero و از پیشگامان صنعت هوافضا، در یادداشتی تحلیلی در LinkedIn، ضمن تأیید نوآوری طراحی Phantom 3500، برخی نکات را مورد نقد قرار داد. او به تغییر در نسبت بارگذاری بال‌ها و استفاده از توربوفن‌های جداگانه اشاره کرده و همچنین به کارگیری احتمالی آلومینیوم به جای کامپوزیت‌های فیبر کربنی در بدنه هواپیما را نکته‌ای منفی در مسیر دستیابی به سطوح صاف و منحنی ارزیابی کرد.

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

Otto Aviation برنامه دارد هواپیمای Phantom 3500 را تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار کند. اگر وعده‌های این شرکت تحقق یابد، شاهد تولد نسلی جدید از جت‌های تجاری خواهیم بود که در آن مهندسی پیشرفته، مصرف سوخت پایین، طراحی دیجیتال و تجربه مسافر محور جایگزین طراحی‌های سنتی خواهند شد.

 

ارسال نظر