|

فقدان محسوس "هوش مصنوعی"  عامل عقب‌ماندگی صنعت هوایی ایران

فقدان محسوس "هوش مصنوعی" 

عامل عقب‌ماندگی صنعت هوایی ایران

در همایشی تخصصی با محوریت «کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوانوردی»، جمعی از استادان دانشگاه، متخصصان صنعت حمل‌ونقل هوایی و مدیران ارشد شرکت‌های هواپیمایی گرد هم آمدند تا ابعاد مختلف بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارتقای صنعت هوانوردی کشور را بررسی کنند.

به گزارش کن نیوز؛ در این همایش تاکید شد: ایران با در اختیار داشتن بیش از ۵۰ فرودگاه فعال، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه هوایی و جابه‌جایی سالانه حدود ۲۹ میلیون مسافر، از زیرساخت‌های قابل توجهی برخوردار است؛ اما محدودیت‌های بین‌المللی در دسترسی به سخت‌افزار و فناوری‌های نو، مانع جدی در مسیر رقابت‌پذیری با کشورهای منطقه‌ای مانند ترکیه و قطر به شمار می‌رود.

 

به گفته مظاهری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، تمرکز بر جنبه‌های اقتصادی و مدیریتی حمل‌ونقل هوایی به عنوان عامل رشد چشمگیر این صنعت در سطح جهانی ضروری است و «صنعت هوانوردی در سه دهه گذشته از معدود صنایعی بوده که رشد مستمر اقتصادی را تجربه کرده و در حال حاضر حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است. این صنعت نقشی کلیدی در توسعه گردشگری، تجارت خارجی و حتی دیپلماسی ایفا می‌کند.»

 

 

تشریح زیرساخت‌های داده و هوش مصنوعی در صنعت هوایی ایران 

 

در ادامه، یکی دیگر از سخنرانان با تمرکز بر ضرورت تحول دیجیتال در صنعت حمل‌ونقل هوایی، گفت: «طی۲۰ تا ۳۰ سال گذشته، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در زمینه الگوریتم‌های محاسباتی، سخت‌افزارهای پردازشی، شبکه‌های عصبی و دسترسی به داده‌های حجیم (Big Data) حاصل شده است که باید به درستی از آن‌ها بهره گرفت.»

 

او تأکید کرد که با بهره‌گیری از فرایندهای داده‌کاوی و یادگیری ماشین، می‌توان الگوهای پنهان در عملکرد تجهیزات پروازی، رفتار مسافران و حتی شبکه پروازی کشور را شناسایی کرد و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری در مدیریت ناوگان، قیمت‌گذاری، بهینه‌سازی مصرف سوخت و ارتقای تجربه مسافر انجام داد.

 

وی افزود: «ما باید داده‌های خام را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل کنیم. هوش مصنوعی ابزار این تبدیل است و اگر از این موج عقب بمانیم، فرصت جهش صنعتی را از دست خواهیم داد.»

 

 

رضایت مشتریان هوایی؛ عنصر کلیدی 

 

در بخش دیگری از همایش، کارشناسان به فقدان نهادهای دانشگاهی و پژوهشی متمرکز بر رضایت‌مندی مسافران در ایران اشاره کردند. به گفته آنها، در حالی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، رضایت مشتریان هوایی یکی از حوزه‌های مهم پژوهش و توسعه است، در کشور ما خلأ آن احساس می‌شود.

 

به گزارش کن نیوز، در این همایش بر لزوم تعامل بین صنعت، دانشگاه و دولت برای رفع موانع ساختاری و فراهم‌سازی زیرساخت‌های فناورانه تاکید شد. کارشناسان بر این باورند که آینده صنعت هوانوردی ایران، در گرو همراهی هوشمندانه با انقلاب دیجیتال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

ارسال نظر