|

کشف هواپیماهای گمشده و کشتی‌های غرق شده آسان می‌شود

کشف هواپیماهای گمشده و کشتی‌های غرق شده آسان می‌شود

یک شرکت فضایی استرالیایی توانسته با سیستم عامل خود بر روی ماهواره ویرجین اوربیت به کشف هواپیما‌های سقوط کرده و کشتی های غرق شده کمک کند.

شرکت استرالیایی Spiral Blue برای پردازش رصد زمین در مدار، ۲ رایانه در ماهواره‌های کوچک راه اندازی کرده و امیدوار است بتواند اطلاعات فضایی را در دسترس عموم قرار دهد.

این شرکت استرالیایی در سیدنی مستقر است و در تاریخ ۳۰ ژوئن دو رایانه Space Edge Zero را به عنوان بخشی از مأموریت Tubular Bells Part One ویرجین اوربیت به مدار زمین پرتاب کرد. بنیانگذاران شرکت سوپرال بلو معتقدند که این فناوری می‌تواند به کاربرد‌های پیشرفته همچون ردیابی خودکار، پیدا کردن کشتی‌های غرق شده و هواپیما‌های گمشده در آینده‌ای نزدیک کمک کند.

شایان ذکر است، در داخل Space Edge Zero تراشه‌هایی به نام Jetson Nano که توسط شرکت انویدیا ساخته شده قرار دارند. این تراشه‌ها توانایی اجرای الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی را دارند. افزون بر این اندازه تراشه‌ها ۲.۷ در ۱.۷ اینچ و سبک است.

برنامه های فضایی

نقاط قوت و ضعف ماهواره‌های جدید  شرکت اسپیرال بلو

گفتنی است؛ Taofiq Huq، مدیر عامل شرکت اسپیرال بلو به سایت Space.com اظهار کرد: رایانه‌های شرکت ما می‌توانند استفاده از داده‌های رصد زمین را گسترش دهند و هزینه بینش از فضا را کاهش دهند تا این دانش حتی برای کاربران کشور‌های در حال توسعه مقرون به صرفه باشد.

هوک در ادامه گفت: امروزه، ماهواره ها نمی‌توانند به اندازه ای که اطلاعات جمع آوری می‌کنند آن‌ها را ارسال کنند؛ شایان ذکر است شرکت‌های رصد زمین اولویت خود را به تصاویر مناطق شناخته شده اختصاص می‌دهند و این باعث می‌شود مناطق کمتر جستجو شده دسترسی کمتری به داده‌ها داشته باشند.

او ادامه داد: امیدواریم که  ماهواره‌ها کشتی‌ها را به طور خودکار شناسایی و داده‌ها را برای پردازش بیشتر ارسال کنند تا تشخیص اینکه کدام یک از کشتی‌ها ممکن است غیرقانونی یا خارج از مسیر کار کنند، ممکن شود. این رایانه ماهواره‌ای همچنین می‌تواند کمک کند اگر هواپیمایی در آینده در مناطق وسیع اقیانوس مفقود شد به سرعت پیدا شود.

هوک بیان کرد:  اگر کارکرد این فناوری نتیجه بخش باشد، به زودی یک مجموعه کامل از ماهواره‌های کوچک مجهز به رایانه‌های Space Edge دور زمین می‌چرخند و مانند سایر شرکت‌های رصد زمین به طور مداوم تصویربرداری از این سیاره را انجام می‌دهند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر