|

اختلافات قطر و ایرباس، علت زمین گیر شدن هواپیماهای ایرباس

اختلافات قطر و ایرباس، علت زمین گیر شدن هواپیماهای ایرباس

به علت اختلافات حقوقی شرکت ملی هواپیمایی قطر و شرکت ایرباس دو فروند جت ایرباس A۳۵۰ در فرودگاه دوحه زمین گیر شدند.

در مطلبی از دوحه به قلم الکساندر کورنول و تیم هفر در خصوص اختلاف قطر و شرکت ایرباس درباره هواپیما‌های‌ A۳۵۰ نوشت: دو فرود جت ایرباس A۳۵۰ با فناوری پیشرفته به علت اختلاف حقوقی بین‌المللی بین شرکت ایرباس و شرکت ملی هواپیمایی قطر، در آشیانه‌ای در فرودگاه دوحه زمین گیر شده اند.
این هواپیما‌ها از دور­ممکن است شبیه هر هواپیمای مسافربری دور پرواز دیگری باشند که در فرودگاه پرتردد دوحه به زمین نشسته اند، اما بازدید کم سابقه خبرنگاران رویترز در محل نشان داد که شواهدی از آسیب به سطح نوک بال، دم و بدنه آن وجود دارد.
به گفته تحلیلگران، این دو فروند هواپیما که مجموعاً حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارند، از جمله ۲۳ فروند هواپیمای A۳۵۰ زمین‌گیر شده‌ای هستند که محور اصلی مناقشه‌ای یک میلیارد دلاری در دادگاهی در لندن هستند.
این مناقشه حقوقی بر سر این مسئله است که آیا آسیب نشان دهنده خطر احتمالی ایمنی است یا خیر. ایرباس قویا این مسئله را رد می‌کند.

این هواپیما‌ها پس از فرسایش زودهنگام رنگ و آسیب به یک لایه فرعی فلزی که از بدنه در برابر برخورد صاعقه محافظت می‌کند، توسط تنظیم کننده مقررات هوانوردی قطر زمین گیر شدند.

پس از آنکه سایر تنظیم کنندگان مقررات اروپایی هوانوردی این هواپیما‌ها را امن اعلام کردند سایر خطوط هوایی همچنان به پرواز با A۳۵۰ ادامه می‌دهند.

 پس از درخواست این بازدید در حاشیه نشست صنعت هواپیمایی در دوحه، پایتخت قطر، دسترسی کم سابقه‌ای به دو هواپیما دست آوردند.

نقص‌های سطحی پراکنده در A۳۵۰ که توسط رویترز مشاهده شد شامل سطحی از رنگ آسیب دیده و ترک‌خورده یا از دست رفته در امتداد سقف یا تاج جت‌ها بود.

در برخی بخش‌ها، توری محافظ رعد و برق که بین بدنه و رنگ قرار دارد، فرسوده و خورده به نظر می‌رسد.
ایرباس و قطر ایرویز هیچ اظهارنظر فوری در مورد یافته‌های رویترز نداشتند.

ایرباس نقص‌های کیفی هواپیماهای­A۳۵۰­ را تایید می‌کند، اما به دلیل وجود سیستم‌های پشتیبان و طراحی دقیق به کار رفته در آن ها، هرگونه خطر ایمنی را رد می‌کند.
قطر ایرویز اعلام کرده است تا قبل از انجام تجزیه و تحلیل بیشتر، نمی‌توان صحت موضوع را تایید کرد و لذا­ از دریافت هواپیما‌های بیشتر خودداری می‌کند.

ایرباس استدلال کرده است که مقداری فرسایش رنگ یکی از ویژگی‌های فناوری کامپوزیت کربن است که برای ساخت تمام جت‌های دوربرد مدرن استفاده می‌شود.

به گفته ایرباس، ترک‌ها به دلیل برهم کنش میان رنگ، مواد ضد رعد و برق به نام ECF و ساختار کامپوزیت ایجاد می‌شود.

رویترز نتوانسته است به طور مستقل علت این آسیب را از میان صد‌ها صفحه درخواست‌های متعارضی که دو طرف به دادگاه ارائه کرده اند تأیید کند.

اکبر الباکر، مدیر اجرایی قطر ایرویز و گیوم فاوری، مدیر اجرایی ایرباس، در حاشیه گردهمایی سه روزه صنعت قطر در این هفته با هم گفتگو کردند.

یکی از بلندپایه‌ترین مقامات صنعت هواپیمایی پس از نشست دوحه از این مسئله که این اختلاف ممکن است بر روابط قراردادی در سراسر صنعت، تاثیری سمی داشته باشد، ابراز نگرانی کرد.

ویلی والش، مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی به خبرنگاران گفت: اگر ما به شکلی دوستانه ­در این زمینه گفتگو کنیم، بسیار بهتر از برخورد‌هایی از این نوع در دادگاه‌ها خواهد بود.

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر