|

تغییر رویه استخدام شرکت های هواپیمایی به علت کمبود خلبان

تغییر رویه استخدام شرکت های هواپیمایی به علت کمبود خلبان

شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌های آموزشی را در دستور کار قرار داده اند که می‌خواهد نیمی از استخدام‌های خود برای آکادمی هوانوردی را از بین زنان و اقلیت‌ها انتخاب کند.

در شرایطی که حمل و نقل هوایی در آمریکا رونق دوباره را شروع کرده است، شرکت ها و اتحادیه ها با توجه به شمار محدود خلبانان، روی جنبه ای که مدت ها نادیده گرفته شده است، توافق دارند: ایجاد تنوع در کابین خلبان.

آمار‌های رسمی در آمریکا نشان می‌دهد نود و پنج ممیز هفت دهم درصد خلبانان و مهندسان پرواز سفید پوست و نود و ممیز هشت دهم درصد آن‌ها مرد هستند.

فایه مالارکی بلک Faye Malarkey Black، رئیس انجمن شرکت‌های منطقه‌ای در جلسه استماع اخیر کنگره "تنوع بسیار محدود" در سفارش هواپیما‌ها را در حالی به باد انتقاد گرفت که جیسون امبروسی Jason Ambrosi، رئیس انجمن خلبانان، تغییرات را در مواجهه با به عدم حضور آشکار زنان و اقلیت‌ها در بین همکاران خود را خواستار شد.

فراتر از نیاز به تنوع در محل کار، جذب افراد با ویژگی‌های متنوع‌تر می‌تواند این اجازه را به شرکت‌ها بدهد که خلبان‌های زیادی را جایگزین کنند. این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ هنگام کاهش شدید حمل و نقل هوایی تصمیم به اجرای برنامه‌های خروج داوطلبانه گرفتند.

تقاضا برای خرید بلیت هواپیما از آن زمان افزایش یافته است، اما شرکت‌های هواپیمایی دیگر نمی‌توانند به یکی از منابع اصلی استخدام خود یعنی ارتش اعتماد کنند. در سال ۲۰۰۰ نیمی از خلبانان شرکت‌های هواپیمایی بزرگ از نظامیان سابق بودند. اما از آنجایی که ارتش به دستگاه‌های کنترل از راه دور مجهز شده است، این رقم به ۱۵ درصد سقوط کرده است.

شرکت اولیور ویمن Oliver Wyman اعلام کرد سه چهارم خلبانان شرکت‌های هواپیمایی ملی از شرکت‌های منطقه‌ای هستند. بر اساس ارزیابی ها، شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۳، ۱۷ هزار خلبان را در آمریکایی شمالی از دست خواهند داد. ارزیابی‌های قبلی حتی هشدار دهنده‌تر بود.

اما در این میان شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌های آموزشی را در دستور کار قرار داده اند مانند یونایتد ایرلاینز United Airlines که می‌خواهد نیمی از استخدام‌های خود برای آکادمی هوانوردی خود را از بین زنان و اقلیت‌ها انتخاب کند.

جف موری Geoff Murray از شرکت اولیور ویمن خاطر نشان کرد شرکت‌های هواپیمایی همچنین پرواز‌ها به فرودگاه‌های کوچک را حذف و نیاز به خلبان را کاهش داده اند.

اما شرکت‌های اروپایی با توجه به تدابیری که دولت‌ها در زمان همه گیری کرونا اتخاذ کردند و به شرکت‌ها این امکان را داد که از اخراج خلبانان جلوگیری کنند، در چنین وضعی نیستند.

اما جف موری خاطر نشان کرد آن‌ها نیز با توجه به رونق گرفتن حمل و نقل بین المللی در سه سال آینده با مشکلاتی در زمینه استخدام رو به رو خواهند شد.

فی مالارکی بلک در جلسه استماع کنگره اعلام کرد کمبود خلبان به علت سونامی بازنشستگی تشدید خواهد شد و راه حل آن افزایش سن بازنشستگی خلبانان از ۶۵ به ۶۷ سال است.

وی همچنین بازنگری در قوانینی را خواستار شد که خلبانان را ملزم می‌کند حداقل ۱۵۰۰ ساعت قبل از کنترل یک هواپیمای مسافربری پرواز کرده باشند. اما اتحادیه‌ها با چنین راه حل‌هایی موافق نیستند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر