|

رسوایی قطعات تقلبی هواپیما‌های مسافربری در اروپا و آمریکا

رسوایی قطعات تقلبی هواپیما‌های مسافربری در اروپا و آمریکا

شرکت آمریکایی دلتا ایرلاینز روز دوشنبه اعلام کرد توسط یکی از ارائه دهندگان خدمات به این شرکت مطلع شده است که «تعداد کمی» از موتور‌های تعمیر شده دارای قطعات غیراستاندارد بودند.

دلتا ایرلاینز خاطر نشان کرد با این ارائه دهنده خدمات برای تعویض این قطعات تقلبی و تطابق با دستورالعمل‌های اداره فدرال هوانوردی همکاری می‌کند.

بلومبرگ نیوز روز دوشنبه به نقل از یکی از سخنگویان این شرکت گزارش داد قطعات مشکل دار که تأییدیه‌ای او جی تکنیک AOG Technics را دریافت کرده بودند، توسط یک طرف ثالث ناشناس شناسایی شدند.»
تعداد دقیق هواپیما‌هایی که این مشکل را داشتند، مشخص نیست، اما این هواپیما‌ها باید زمین گیر شوند تا این قطعات مشکوک از آن‌ها خارج و جایگزین شوند.
موتور‌های مورد نظر از نوع سی اف ام -۵۶ (CFM-۵۶) هستند که ۳۴ هزار نمونه از آن‌ها تولید شده است.
سازنده موتور‌های س اف ام اینترنشنال (CFM International) که یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین سفران و جنرال الکتریک است، اعلام کرد حداکثر ۹۶ هواپیمای مسافربری ممکن است برای بررسی از خدمت رسانی خارج شوند، زیرا احتمالاً حاوی قطعات تقلبی هستند.

ای او جی تکنیک اسمی است که شاید به شما هیچ چیزی نگوید، اما این شرکت انگلیسی ممکن است صنعت هوانوردی را به لرزه دربیاورد.

آژانس امنیت هوایی اروپا اعلام کرد که این شرکت قطعات یدکی تأیید نشده‌ای را برای تعمیر موتور‌های هواپیما‌ها تأمین می‌کرد.

عمدتا ایرباس‌ای ۳۲۰ و بویینگ ۷۳۷ نسل قدیم به موتور‌های CFM-۵۶ مجهز هستند که موتور‌های قدیمی تولید سفران و جنرال الکتریک و پرفروش‌ترین موتور‌ها در جهان هستند.

آژانس امنیت هوایی اروپا در بیانیه‌ای توضیح داد که تعدادی گواهی تأییدیه جعل شده است، ۷۲ سند که مرجع ۵۰ قطعه تأمین شده هستند.

بدیهی است نمی‌دانیم کی این قطعات یدکی را ساخته است، از کجا آمده اند و روی کدام هواپیما‌ها از کدام شرکت‌ها نصب شده اند. چه مشکلات امنیتی ایجاد می‌کنند، چه تعداد از این قطعات در کدام نقطه جهان وجود دارند، در حال حاضر هیچ پاسخی برای این سؤال‌ها وجود ندارد.

سفران که ما با آن تماس گرفتیم توضیح داد که هیچ حادثه‌ای مرتبط با این موتور‌ها مشاهده نشده است و این شرکت به همکاری با آژانس امنیت هوایی اروپا برای مشخص شدن قطعات مربوط ادامه می‌دهد. این شرکت همچنین اطمینان داد که این مسئله تنها مربوط به موتور‌های قدیمی است و به هیچ عنوان به موتور‌های نسل جدید مربوط نمی‌شود.

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر