|

ارتقای فناوری ساخت هواپیما‌های شش نفره دوزیست ایرانی

ارتقای فناوری ساخت هواپیما‌های شش نفره دوزیست ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش بنیان هوافضایی موفق به بومی سازی هواپیما‌های شش نفره دوزیست شدند که با ارتقای فناوری آن و عبور از روش کنترل دستی به خودکار لایه چینی، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن این هواپیما‌ها را کاهش داده است.

 جنوب خدمات ارائه کنیم.

وی افزود: تعدادی از هواپیما‌ها به ارگان مربوطه ارائه شده تا آزمایش های را انجام دهند و بعد از انجام بررسی‌های لازم سفارش‌های جدید می‌گیریم.

انتصاری همچنین در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه تصریح کرد: ظرفیت تولید، همواره براساس سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوز‌هایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و گواهینامه‌های آن را هم دریافت کرده ایم و حدود ۳۰ فروند از آنها را ظرف هفت، هشت سال گذشته تولید کرده ایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دو نفره و دیگرب آن هواپیمای اسپرت است که افراد به صورت شخصی می‌توانند آن را خریداری کنند و گواهینامه فوق سبک بگیرند و با آن پرواز کنند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از هواپیما‌های دو نفره از سوی شرکت ما طراحی و ساخته می‌شود که مناسب آموزش خلبانی در سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته است و ما تنها شرکتی بودیم که در سال ۱۳۷۲ بعد از آمریکا توانستیم هواپیما فول ادونس کامپوزیت متریال را تولید کنیم.

به گفته او، این شرکت، مجوز تولید هواپیمای دو نفره تا سالی ۲۴ فروند و هواپیمای دو زیست - که بزرگ‌تر و نیازمند تجهیزات بیشتر است - تا سالی سه فروند را دارد.

انتصاری همچنین درباره قیمت و هزینه تمام شده ساخت هواپیمای دو زیست گفت: اگر بتوانیم تورم را کنترل را کنیم و در شرایط برابر حساب کنیم محصول ما تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر است، ضمن اینکه بومی سازی این نوع از هواپیما‌ها صرفا کشور و جامعه را از این نوع تکنولوژی بی نیاز نمی‌کند بلکه در کنار این مهم، مواهب دیگری همچون ایجاد اشغال و ارتقا دانش فنی را هم به دنبال دارد.

همچنین، از آنجاکه کار با این هواپیما‌ها نیاز به آموزش دارد و برای تعمیر و نگه داری آنها تجهیزات و تکنسین لازم است عملا با ساخت آن یک بازار اقتصادی رقم خورده و صنوف مختلف از مواهب آن بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: میزان ارزآوری هواپیمای اسپرت چیزی حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است. هواپیمای آموزش خلبانی در هر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته ۲۵۰ هزار  یورو و هواپیمایی آب نشین، چون از فن آوری پیشرفته‌تری برخوردار بوده و تجهیزات بیشتری دارد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است.

به باور او، مزیت هواپیما‌های ساخت داخل فارغ از بومی سازی این تکنولوژی، کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگه داری نمونه‌های مشابه خارجی است که خود اغلب چند برابر هزینه خرید این نوع از هواپیما‌ها را به کشور تحمیل می‌کند.

انتصاری، افزود: به دنبال عملیاتی سازی این طرح کلان عملا امکان اشتغال، ۶۰ تا ۱۲۰ نفر هم رقم خورد که در صورت افزایش ظرفیت تولید و حمایت دولت و معاونت علمی این میزان اشتغال زایی افزایش هم خواهد یافت.

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر