مکانیزم معکوسکننده نیروی رانش؛ فناوری حیاتی برای کاهش سرعت هواپیما پس از فرود +فیلم

مکانیزم معکوسکننده نیروی رانش (Thrust Reversal Mechanism) یکی از بخشهای حیاتی در موتور هواپیماهای جت به شمار میرود که نقش مهمی در کاهش سرعت هواپیما پس از فرود دارد. این فناوری با تغییر جهت جریان هوای خروجی از موتور، نیرویی در خلاف جهت حرکت ایجاد میکند و به کاهش وابستگی به ترمزهای چرخ کمک مینماید.
به گزارش کن نیوز، مکانیزم معکوسکننده نیروی رانش (Thrust Reversal Mechanism) یکی از بخشهای حیاتی در موتور هواپیماهای جت به شمار میرود که نقش مهمی در کاهش سرعت هواپیما پس از فرود دارد. این فناوری با تغییر جهت جریان هوای خروجی از موتور، نیرویی در خلاف جهت حرکت ایجاد میکند و به کاهش وابستگی به ترمزهای چرخ کمک مینماید.
این مکانیزم در هواپیماهای تجاری مانند بوئینگ ۷۷۷ و ایرباس A۳۲۰ و همچنین در برخی از مدلهای نظامی استفاده میشود. با فعالسازی این سیستم پس از تماس با باند فرود، بخشهایی از موتور مانند پرههای هدایتگر یا درهای متحرک، مسیر هوای خروجی را به جلو منحرف میکنند و از طریق ایجاد مقاومت در برابر حرکت، باعث توقف سریعتر هواپیما میشوند.
در طراحی صنعتی و مهندسی، مدلسازی سهبعدی این سیستم با نرمافزارهایی مانند SolidWorks، CATIA و Fusion ۳۶۰ انجام میشود. طراحی دقیق این مکانیزم شامل قطعات متحرک، اتصالهای مکانیکی، محرکهای الکترومکانیکی و کانالهای هوای هدایتشده است.
این مکانیزم نهتنها در افزایش ایمنی عملیات فرود مؤثر است، بلکه به کاهش استهلاک سیستم ترمز چرخها نیز کمک میکند.
ارسال نظر