|

آشنایی با انواع حصارهای فیبری در فرودگاه ها

آشنایی با انواع حصارهای فیبری در فرودگاه ها

بررسی علل وقوع سوانح هوایی که در سال های اخیر در تمامی دنیا (از جمله ایران) رخ داده است نشان می دهد که لازم است توسعه سیستم های امنیت فرودگاهی بیش از پیش مورد توجه مدیران و متخصصان این بخش قرار بگیرد.

در تمامی فرودگاه ها، بخش هایی وجود دارند که نقاط ضعف آنها خطر آفرین است؛ به طوری که ورود افراد غیرمجاز برای انجام خرابکاری و حملات تروریستی معمولا از این بخش ها صورت می گیرد به همین خاطر لازم پوشش مناسب این قسمت ها توسط مسئولان امنیت فرودگاهی بسیار مهم است.

در حال حاضر و در بسیاری از فرودگاه های جهان امن ترین و بروز ترین طرح ها برای پیاده سازی پروتکل های امنیتی انجام می شود تا مسئولان این فرودگاه ها بتوانند در بالاترین سطح ممکن میزان احتمال وقوع حوادثی که پیش تر به آنها اشاره شد ( خرابکاری و حملات تروریستی در فرودگاه ها) را به حداقل برسانند.

به عنوان مثال، وضعیت حصارها و دیواره های فرودگاه ها از جمله مواردی است که می تواند بر کاهش و یا افزایش امنیت فرودگاه ها تاثیر مستقیم بگذارد. به طوری که هر گونه شکاف یا رخنه که بر اثر بی فکری و بی ملاحظگی مسئولان فرودگاه ها در این حصار و دیوارها که در واقع مرزهای فرودگاه هستند ایجاد شود،می تواند جان و امنیت مسافران و تمامی افرادی که از خدمات فرودگاهی استفاده می کنند را به خطر بیاندازد.

از سوی دیگر این نکته را نیز نباید فراموش کرد که قرار نیست با حصارکشی در مرزهای فرودگاهی، آن را به یک زندان تبدیل کرد چون بسیاری از فرودگاه های جهان، فرودگاه توریستی هستند و به همین خاطر لازم است تا تمام خصوصیات یک فرودگاه گردشگری و به خصوص جذابیت آنها همزمان با حفظ امنیت آنها رعایت شود.

از این رو قصد داریم تا در این مقاله، ویژگی و مزیت های استفاده از حصار های فیبری (Fiber-Fences) را که در تمامی توسط فرودگاه های ایمن دنیا مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی کنیم.

در ابتدا لازم است تا انواع مختلف این حصارها را معرفی کنیم.

نخستین نوع از حصارهای فیبری ، حصار توری فیبری یا (Fiber-Fence Mesh) هستند. این نوع حصار که توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) تایید شده است از خصوصیاتی چون شکننده بودن و شفافیت در برابر تابش (radio-transparent) برخوردار هستند . در این نوع از دیوارکشی، فنس ها در محل (on-site) سوار می شود.

نکته دیگری که لازم است در خصوص این نوع حصارها به آن اشاره شود تایید این نوع از حصار برای کنترل و جلوگیری از ورود حیوانات وحشی، توسط " شورای مشورتی کالاهای خطرناک" (DGAC) است. علاوه بر این حصارهای توری فیبری دارای وزنی سبک اما مقاوم، سریع در نصب و تعمیر و در نهایت از نظر قیمتی مقرون به صرفه هستند.

حصار فیبری لوله ای (Fiber-Fence Pipework) نوع دیگری از حصارهاییست که در مرز فرودگاه ها از آن استفاده می شود. این نوع حصارها دارای خصوصیت شفافیت در برابر تابش (radio-transparent) (interference-free) هستند و مانند حصارهای فبیری توری توسط ICAO تایید شده اند. این حصارها نیز علی رغم استحکامی که دارند شکننده نیز هستند و گزینه بسیار مناسبی برای محفظت از محیط های حساس است.سیستم فنس کشی نیز به صورت پنل های پیش ساخته تهیه می شود. حصارهای دروازه ای (Fiber-Fence Gate)نوع سوم از حصارهای فیبری هستند که مانند دو نوع دیگر خصوصیات شکنندگی و شفافیت در برابر تابش (radio-transparent) (interference-free) را نیز دارند این حصارها، دروازه عبور وسائل نقلیه ، مسافرین هستند که در انواع غیرفلزی نیز ساخته می شوند.

اصلی ترین قابلیت های حصارهای فیبری :

1) شکنندگی در تایید قوانین ICAO بر اساس قسمت ششم "کتاب راهنمای طراحی فرودگاه ها" چاپ اول

2) شفافیت در برابر تابش، به طوری که این حصارها با سیستم های کنترلی الکتریکی هیچ گونه تداخلی ندارند.

3) مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا

4) عایق الکتریکی و مغناطیسی

5) این حصارها هیچ گونه تداخلی برای کارمندان امنیتی که در منطقه حضور دارند، ایجاد نمی کند.

6) مقاوم در برابر تغییر شرایط محیطی و دمایی و همچنین امواج فرا بنفش

7) قابلیت نصب آسان

8) عدم نیاز به تعمیر (حتی در استفاده دراز مدت)

9) سازگاری با انواع access control ها

ارسال نظر