|

وظیفه شرکت هواپیمایی چیست؟

جابجایی مسافر یا رستوران هوایی

یادداشت سید امیرحسین موسوی مقدم درباره یک انتظار نابه‌جا
جابجایی مسافر یا رستوران هوایی

با توجه به افزایش پیام‌های مردمی مبنی بر کیفیت نامناسب کترینگ پروازها نسبت به قیمت بلیت برآن شدیم تا توضیحاتی ارائه کنیم.

این روزها پیام‌های بسیاری از مردم به دست ما می‌رسد که از بالا بودن قیمت بلیت هواپیما گلایه دارند اما با توجه به شرایط خاصی که صنعت هوانوردی کشور با آن مواجه است و همچنین بالا رفتن قیمت ارز نسبت به سال‌های گذشته که ارتباط مستقیم با هزینه‌های تعمیراتی هواپیما دارد این افزایش قیمت کاملا منطقی به نظر می رسد.

اما چرا با هواپیما سفر می‌کنیم؟ آیا مزیت‌های مختلف پرنده آهنی که مهمترین آن سرعت در جابجایی است برای ما اهمیت دارد یا اینکه هدف از انتخاب هواپیما صرف یک غذای مناسب در آسمان است؟

حتی خطوط هوایی مطرح جهان هم به همین شکل عمل می‌کنند، در پروازهای کوتاه هواپیمایی لوفتهانزا که حامل پرچم آلمان است فقط چای و بیسکوییت سرو می‌شود، اما مردم ما انتظار دارند در هر پروازی غذای گرم ارائه شود که خواسته نامعقولی بشمار می‌رود.

بارها دیده‌ایم که کیفیت کیترینگ پروازهای داخلی را با پروازهای شرکت‌های خارجی درجه یک جهانی مقایسه می‌کنند که این‌کار هم زیاد منطقی به‌نظر نمی‌رسد چراکه پروازهای خارجی اولا سطحی بالاتر از سطح پروازهای داخلی دارند و اینکه اختلاف سطحی بین صنعت هوانوردی درگیر تحریم ایران و دیگر کشورها وجود دارد که نمی‌توان انتظار یکسان بودن خدمات را داشت.

در این حین افزایش قیمت بلیط هواپیما دلیلی شده است بر درخواست بهبود خدمات شرکت‌های هواپیمایی که می‌توان عنوان داشت دلیلی برای افزایش خدمات وجود ندارد، چراکه اگر بطور کامل بررسی کنیم می‌بینیم که هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش بیشتری به نسبت قیمت بلیت هواپیما داشته است.

ایرلاین‌های ایرانی همه به نوعی جز شرکت‌های هواپیمایی اقتصادی به حساب می‌آیند، از اصول این شرکت‌ها این است که برای کاهش بلیت از هزینه‌های اضافی خدمات می‌کاهند که اصلی ترین خدمات همان غذای داخل پرواز است، در بیشتر پروازهای این شرکت‌ها فقط یک بطری آب معدنی به مسافر داده می‌شود، بطور مثال در پروازهای شرکت هواپیمایی مالزیایی ایرآسیا هر خدماتی نیاز به پرداخت هزینه است حتی برای یک بطری آب معدنی هم نیاز است شما هزینه اضافی پرداخت کنید. 

البته لازم به ذکر است که هدف از نگارش این یادداشت گذاشتن پوششی بر نیازها و درخواست‌های به‌حق مسافران در جانب‌داری از شرکت‌های هواپیمایی نیست بلکه افزایش آگاهی مردم عزیز درباره وضعیت شرکت‌ها است، اگرچه به شدت نیاز به رفع برخی مشکلات در صنعت هوانوردی وجود دارد که یکی از آنها تاخیرهای بسیار زیاد پروازهاست.

ارسال نظر

 
  • آرش
    پاسخ

    شما مقایسه میکنید با ایران آسیا؛ دو سال پیش پرواز 8 ساعته رفت و برگشت از مالزی به تهران رو هفتصد هزار تومن پول گرفت