|

هواپیمای مافوق صوت:

بازگشت دوباره هواپیماهای مسافربری مافوق صوت

بازگشت دوباره هواپیماهای مسافربری مافوق صوت

16 سال پس از بازنشسته شدن اجباری هواپیماهای مافوق صوت کنکورد در سال 2003 و 49 سال پس از تصویب مقررات ممنوعیت پرواز هواپیمای مافوق صوت بر فراز آمریکا، حالا با حضور شرکت های استارت آپی و سرمایه داران معروف مانند ریچارد برانسون، شاهد بازگشت دوباره این نوع از هواپیماها به خط تولید هستیم. اما آیا این تحول به آسانی صورت خواهد پذیرفت یا با چالش هایی روبرو خواهد شد. چالش نخست در اولین مرحله و پس از آنکه FAA تصمیم گرفت تا با صدور یکNPRM مقررات سال 1970 را تغییر دهد در مقابل این پروژه شکل گرفت و آن زمانی بود که انجمن صاحبان و خلبانان هواپیما در آمریکا یعنی APOA در واکنش به اطلاعیه صادره از سوی FAA در خصوص پرواز هواپیماهای مافوق صوت، با ابراز نگرانی از خطرات احتمالی برای پروازهای هوانوردی عمومی به ویژه آندسته از پروازهای که در محیط پرواز بصری و یاVFR انجام می گردد خواستار مطالعات بیشتر در این زمینه از سوی سازمان فدرال هوانوردی آمریکا گردیدند.


انجمن مذکور به طور خاص نگران خلبانانی است که با هواپیماهای کوچک ودر محیط  پرواز بصری موفق به دیدن و تشخیص هواپیماهای مافوق صوت که از مرز ماخ عبور کرده اند نباشند. این انجمن همچنین به وجود خطر برای هواپیماهای پروازی در بالای ده هزار پا اشاره می کند. آنها از سازمان درخواست دارند تا با برسی بیشتر به این موضوع که اصولا نیازی به پرواز مافوق صوت در زیر ارتفاع 18000 پا می باشد یا خیر اعلام نظر نمایند و متعاقب آن برای پرواز این نوع از هواپیما در ریز ارتفاع 18000 پا تمهیداتی بیاندیشد تا در دیدن و شناسایی آنها توسط خلبانان هواپیماهای دیگر که در محیط بصری پرواز می کنند مشکلی بروز ننماید.

 

همانطوری که میدانی   مقررات و قوانین حاکم بر  پرواز در محیط بصری یا  Visual Flights Rule (VFR)ایجاب می نماید تا خلبان بر اساس داده های چشمی و قابل رویت، پرواز را انجام دهد. بطور مثال در شرایط هوایی مناسب خلبانان در حالت پرواز بصری با استناد به نقاط مرجع در روی زمین و یا دریا استفاده نموده و براساس آن مراجع ضمن حفط مسیر پروازی خود، از برخورد به دیگر وسائل پرنده جلوگیری می نمایند. براساس آمار انجمن فوق الذکر 39 درصد از خلبانانی که بالای 10 هزار پا  پرواز می کنند در بیش از نیمی از زمان پرواز بصورت بصری به کنترل و هدایت هواپیمای خود مشغول می باشند. در همین شرایط بازگشت هواپیماهای مافوق صوت به بازار مسلما خطراتی را برای هوانوردی عمومی بدنبال خواهد داشت بنابراین باید با توجه به کاراکتر پروازی و قدرت مانوری هواپیماهای مختلف، جدا سازی ترافیک هوایی با توجه به هزینه و محدودیت های عملیاتی در دستور کار نهاد های نطارتی قرار گیرد. انجمن APOA   فعالانه در تمامی فرآیندهای مشورتی با  FAA به منطور دستیابی به استاداردهای لازم این چالش حضور دارد و امیدوار است تا بزودی به نتایجی دست یابد که فعالیت صنعت هوانوردی عمومی را از خطر پروازهای آتی مافوق صوت ؛بدور نگه دارد. شایان توجه است که از سال 1970 و بدستور FAA پرواز هواپیماهای مافوق صوت مسافربری در فضای آمریکا ممنوع شده بود مگر آنکه بهره بردار موفق به اخذ مجوز موقت و یا معافیت ویژه می گردید. اخیراًFAA  با صدور یک NPRM  یا Proposed Rulemaking Notice of به نوعی بدنبال تسهیل سازی و تغییراتی در مقررات سال 1970 است و در نظر دارد ضمن حفظ استاداردهای ایمنی، به شکوفایی صنعت هوایی آن کشور در زمینه تولید هواپیماهای مافوق صوت مسافربری کمک نماید. این معافیت ویژه البته  طبق روال موجود به نظر خواهی عمومی گذاشته شد و ذینفعان تا 27 آگوست مهلت داشتند که نظرات خود را به آن سازمان ارائه دهند که بخشی از نظرات انجمنAPOA  در ایتدای این مقاله باطلاع رسید. 

 

یادآوری می نماید امسال پنجاهمین سال شروع پروازهای هواپیمای مافوق صوت کنکورد است که در سال 2003 برای همیشه زمین گیر و به موزه های هوانوردی نقل مکان کرد. در دوره جدید فعالیت صنعت هوانوردی مافوق صوت با طراحی های روبرو هستیم که بسیار  مدرن تر و سریع تر از کنکورد خواهد بود بطور مثال شرکت بوم سوپر سونیک Boom Supersonic  در آمریکا مشغول طراحی هواپیمای مافوق صوتی است که بتواند مرزهای سرعت را 2 برابر کنکورد و در ماخ 2/2 جا به جا نماید. این شرکت استارت آپی موفق شده است تا 100 میلیون دلار بودجه از سرمایه گذارانSilicon Valley  دریافت نماید تا طراحی هواپیمای را به نامOverture   و بصورت نمونه اولیه کامل نموده و آنرا برای تست پروازی در انتهای همین سال آماده نماید. به گفته طراحان این هواپیما قرار است با 50 مسافر و در عرض 3 ساعت و 15 دقیقه مسافت 5180 مایلی بین لندن و نیورک را طی نماید یعنی نصف زمانیکه در حال حاضر نیاز می باشد

a979701a-6c97-4775-99d5-065d73e8f70d

ریچارد برانسون سرمایه دار معروف و شرکت هواپیمایی ژاپن از تصمیم خود برای پرواز هواپیماهای مسافربری در ارتفاع 60000 پای صحبت می نمایند و به نظر بوم سوپر سونیک مبنی بر هم قیمت بودن بلیط این پروازها با هواپیماهای کنونی اشاره کرده و آنرا دلیلی بر موفقیت این طرح میدانند؛مضافا اینکه پروازهای مافوق صوت از بروز تفاوت زمانی یا اثرات همان Jet Lag  در مسافرین به نحو بارزی خواهد کاست. مسافرین این پروازها از فضای بسیار مناسبی برای مدت پرواز برخوردار خواهند بود و به هیچ وجه اندازه کابین این هواپیماها که بدلیل نیاز به نیروی بالابرنده  حداکثری از باریکترین اندازه ساخته می شود به راحتی مسافر لطمه ای نمی زند.

 


2954f3b1-73d0-4d1a-af7c-9931473b7548

شرکت بوم سوپر سونیک در این بازار تنها نیست و مجموعه دیگری به نام Aerion Supersonic  که در نوادا مستقر است با مشارکت لاکهید مارتین به طراحی و ساخت هواپیمای مافوق صوت در کلاس جت اختصاصی مشغول می باشد. این هواپیما قادر خواهد بود تا 2/1 ماخ پرواز کند و بدینوسیله بتواند مجوز پرواز هواپیمای مذکور را برای پروازدر ارتفاع مرسوم کسب نماید. تاریخ فعالیت هواپیما 2023 اعلام شده است.




5412a6b2-9067-4dd8-98e5-ddab703edb25


شرکت هوافضا اسپایک نیز بدنبال حضور دراین بازار با تولید هواپیمای مافوق صوت در کلاس جت اختصاصی و کم صدایS-512  می باشد و در نظر دارد تا تمامی وسایل رفاهی برای مسافرین خود را مانند استفاده از دوش در طول پرواز مهیا نماید اما آنچه این طرح را از دیگران متمایز خواهد ساخت طرح جدید شیشه های کابین مسافرین است که بصورت یک تکه ساخته شده و بهترین چشم انداز را به مسافرین ارائه خواهد داد اگرچه به نظرنمیرسد در ارتفاع و سرعت بالای این نوع از هواپیماها مناظر جالبی برای دیدن وجود داشته باشد


6379099d-e740-473a-8013-b7fcec8ad80d

به قلم محمد گرجی

 

 

ارسال نظر