|

آیا پرواز بعدی شما با هواپیمای الکتریکی خواهد بود؟

آیا پرواز بعدی شما با هواپیمای الکتریکی خواهد بود؟

در صورتی که تا یک‌سال بعد پرواز داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد پرواز شما توسط یک وسیله پرنده‌ الکتریکی نخواهد بود؛ اما از طرف دیگر، شما باید این واقعیت را در نظر داشته باشید که موتورهای الکتریکی آینده‌ صنعت هوانوردی هستند.

اگر چه با سرعت کم اما با تمرکز صنعت هوانوردی برای توسعه‌ این تکنولوژی، پرواز با هواپیما الکتریکی دور از انتظار نیست. بطور مثال شرکت هواپیمایی Easy Jet با Wright Electric برای ساخت یک هواپیمای الکتریکی همکاری می‌کند. این نشان می‌دهد که نه تنها تولید کنندگان به دنبال تحقق بخشیدن پرواز الکتریکی هستند بلکه شرکت‌های هواپیمایی نیز در تلاش‌اند به این مهم دست یابند. بنابراین از خودمان این سؤال را می‌پرسیم که چرا؟

5 دلیل مهم برای الکتریکی بودن پرواز بعدی شما در اینجا ذکر شده‌است:

 

5. خانواده حمل و نقل

هر یک از اعضای بخش حمل و نقل مثل اتومبیل، کامیون، کشتی و قطار به سمت انرژی الکتریکی پیش می‌روند. تعداد بیشتری از کشورها فروش اتومبیل‌های بنزینی را در تاریخی مشخص، ممنوع اعلام کرده‌اند و در صورتی که بخواهید با خودروی بنزینی خود وارد شهر شوید مالیات سنگینی در انتظار شماست. تسلا در حال تبدیل‌شدن به یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتومبیل الکتریکی بوده و اتومبیل‌های این شرکت فروش چشم‌گیری در ایالات‌ متحده آمریکا داشته‌اند. این بلند پروازی، تسلا را به صنعت هوانوردی کشانده و در حال توسعه تاکسی پرنده به منظور جا‌‌‌بجایی مسافر در فواصل کوتاه می‌باشد.

حمل و نقل دریایی نیز در حال تغییر است و بسیاری از شرکت‌ها متعهد شده‌اند که آلودگی خود را کاهش دهند. کشورهای اسکاندیناوی در حال حاضر استفاده از کشتی‌های تمام الکتریکی را برای انتقال مسافر و اتومبیل در مسافت‌های کوتاه شروع کرده‌اند. حمل و نقل بار نیز سهمی در این تغییرات داشته و بزرگترین شرکت‌های این حوزه در سراسر جهان قول داده‌اند نه تنها انتشار دی اکسید کربن خود را کاهش، بلکه برای حذف کامل آن تلاش کنند، قطارهای برقی نیز مدت زیادی است که در حوزه مسافربری در حال فعالیت هستند.

 

4- فناوری پرواز الکتریکی

اگر چه فناوری باتری در دنیا چیز جدیدی نیست، اما استفاده از آن در حمل و نقل تجاری جدید محسوب می‌شود. هر شیوه حمل و نقل به آرامی به سمت الکتریسیته حرکت می‌کند، چرا که هزینه‌ تمام شده‌ استفاده از باتری‌ها رو به کاهش و این فناوری همچنان در حال رشد می‌باشد. اتومبیل‌ها نمونه‌ای کامل از این امر هستند. وسایل نقلیه الکتریکی سهم بازار خود را در جهان افزایش می‌دهند. در حال حاضر چند هواپیمای الکتریکی مثلPipistrel Alpha Electro  ساخته شده‌اند که در ایالات ‌متحده آمریکا مجوز دارند همچنین شاهد سهم نسبتاً بالایی از پروازهای انجام‌شده با آن‌‌ها بوده‌ایم. بنابراین، با پیشرفت و ارزان‌تر شدن فناوری باتری، مطمئناً شاهد هواپیماهای الکتریکی بیشتر و بیشتری در هوا خواهیم بود.

 

3. خطوط هوایی برقی

از آنجا که موتورهای الکتریکی به قطعات مکانیکی بسیار کمتری احتیاج دارند ، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به جای استفاده از سوخت ، هواپیماها با برق شارژ می‌شوند که بسیار ارزانتر از سوخت هواپیما است. اثرات منفی افزایش قیمت سوخت را می‌توان در حال حاضر مشاهده کرد. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به این دلیل ورشکسته شده‌اند و یا مشکلات مالی دارند. به همین منظور شرکت‌های هواپیمایی در راستای کاهش هزینه‌های خود علاقه‌ی زیادی به قابلیت‌ها و امکان پرواز الکتریکی داشته و در حد توان سعی در حذف هزینه‌های سوخت دارند.

 

2. رقابت توسعه دهنده‌گان

نه تنها استارت آپ هایی مانند Wright Electric یا Zunum Aero  در حال ساخت اولین هواپیما الکتریکی خود هستند، غول‌های صنعت هوانوردی مانند ایرباس و بویینگ نیز به دنبال سرمایه گذاری و توسعه‌ هواپیماهای الکتریکی می‌باشند. Boeing که با JetBlue  همکاری می‌کند، در حال حاضر سرمایه‌گذاری زیادی در Zunum Aero انجام داده‌است. این شرکت وعده‌‌ ساخت یک جت خصوصی با ظرفیت 6 تا 12 مسافر و طی مسافت 1.127 کیلومتر ( 700 مایل) را داده‌است. Zunum Aero قصد دارد اولین هواپیما را در سال 2022 تحویل دهد. یک شرکت جت خصوصی نیز 100 فروند از این هواپیما را سفارش داده‌است.

در کنار تلاش‌های شرکت بویینگ، ایرباس نیز امید زیادی به Airbus E-Fan دارد. با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷ این پروژه کنسل شد، اما ایرباس تسلیم نشد. این هواپیما در سال 2015 موفق به عبور از کانال انگلیس شد، اما E-Fan  کوچک و دارای ۲ تا ۴ سرنشین می‌باشد، به همین دلیل ایرباس  فاز تولید را شروع نکرد. در واقع ایرباس به منظور تمرکز روی یک جت منطقه‌ای کاملا الکتریکی به نام E-Fan X  پروژه را لغو کرد. ایرباس قصد دارد تست پرواز E-Fan X با همکاری رولزرویس و زیمنس در سال۲۰۲۰ انجام شود و یک‌سال بعد هواپیما اولین پرواز رسمی خود را انجام‌دهد. اما واقعیت این است که ایرباس و بویینگ تنها نیستند. شرکت‌های نوپا مانند Eviation Alice ،Wright Electric ، Ampaire وJoby Aviation نیز در حال توسعه هواپیماهای الکتریکی خود هستند. با این امید که صنعت هوانوردی در آینده‌ی نزدیک به این تکنولوژی مهم دست‌یابد.

 

1. سیاره زمین

آخرین و مهمترین دلیل، سیاره زمین است. با تغییر رفتار انسان‌ها در چند دهه‌ی اخیر و همه‌ی اشکالاتی که به طبع آن پیش‌آمده است، دانشمندان هشدار می‌دهند که باید رویکرد جدیدی برای ادامه حیات اتخاذ شود، چرا که ممکن است برای جبران خسارت‌های وارده به محیط‌زیست، فرصت را از دست بدهیم. از این رو سرمایه‌گذاری در فناوری‎هایی که می‌تواند باعث کاهش آلودگی و اتکا به سوخت فسیلی شود، ضروری است. فکر کنم شما هم مثل من قصد عزیمت به مریخ را نداشته باشید؟ حداقل از آنچه که شنیدیم، در آنجا کاملاً سرد است! و شرایط مناسبی برای حیات وجود ندارد. با توجه به این نکات ، فکر می‌کنم کاملاً واضح است که تغییر برای آینده قطعی است. تغییر عادات ‌مصرفی، و روی آوردن به راه حل‌های پایدارتر و سازگار با محیط‌زیست، مسئولیت تک تک ماست. صرفه‌جویی در سیاره‌ی ما در حال حاضر برای ما و همچنین نسل های آینده بسیار مهم است.

نویسنده: مجید شعبان‌زاده

ارسال نظر