|

اتوماسیون در صنعت هوانوردی

اتوماسیون در صنعت هوانوردی

در سال‌های اخیر صنعت حمل و نقل هوایی برای ارتقا خدمات ارائه شده، نقاط عطف بسیاری را پشت سر گذاشته است. از تجربه‌ی کابین‌های مجلل که ما را به یاد هتل‌های چند ستاره می‌اندازد تا ارائه خدمات تفریحی در طول پرواز به مشتریان، صنعت هوانوردی با پیاده سازی چندین فناوری پیشرفته تغییرات بسیاری را ایجاد کرده است.

صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در سال‌های آینده برنامه‌هایی را برای ارائه خدمات عالی به مشتریان در نظر گرفته است. اما با توجه به تقاضای روزافزون برای سفرهای هوایی، صنعت هوانوردی در تلاش است تا فرآیند حذف خلبان و برخی وظایف موجود در ایرلاین ها و فرودگاه ها در سراسر جهان تداوم یابد.

بیایید بفهمیم اتوماسیون به چه معنی است و چرا برای صنعت هواپیمایی ضروری است. اتوماسیون استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های کنترل به منظور کاهش دخالت انسان می‌باشد. در صنعت حمل و نقل هوایی، اتوماسیون فرآیندهای مختلف در حال افزایش است. به عنوان مثال ، سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی امروز کارهای اتوماسیون متعددی را پشت سر می‌گذارند که می‌تواند شرایط آب و هوایی را تشخیص داده و احتمال برخورد و تصادف هوایی را کاهش دهد.

با معرفی فناوری‌های جدید در بازار، استفاده از رایانه، امری اجتناب ناپذیر است زیرا عملکرد بسیار خوبی در ارائه کارهای خاص ارائه می دهد. اتوماسیون نه تنها باعث بهبود فرآیند انجام کار می‎شود بلکه عامل انسانی را از انجام دهنده‌ی کار به بررسی کننده خروجی تغییر می‌دهد. از زمان ظهور این روند جهانی، حمل‌ونقل هوایی نیز با دستی باز از اتوماسیون استقبال کرده است. امروزه در نظر گرفتن اتوماسیون در تمام شرکت‌های هواپیمایی برای انجام کارهای بسیار پیچیده و پویا از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

اتوماسیون در فرآیندهای عملیات

آنجا که اتوماسیون به یک جنبه مهم در صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شده است، ارائه دهندگان خدمات هواپیمایی نیز به منظور خودکارسازی فرآیندهای خود روی فناوری‌های مختلف متمرکز می‌شوند. زمنیه‌هایی که بیشتر خطوط هوایی برای اتوماسیون فرآیند‌های آن از تکنولوژی‌های جدید بهره می‌برند به شرح زیر است:

 عوامل انسانی

ایجاد اتوماسیون در صنعت حمل و نقل هوایی سر و صدای زیادی به همراه داشته، یک تیم تحقیقاتی کلیه‌ی فرآیندهایی که انسان در آن دخالت دارد را تجزیه و تحلیل می‌کنند. با توجه به این نکته، آنها شروع به اجرای اتوماسیون در فرآیندها کرده‌اند. رایج ترین سیستم اتوماسیون در صنعت حمل و نقل هوایی ، خلبان اتوماتیک است. این تیم وظایف خلبانان را مشخص و برای سهولت انجام آن تلاش زیادی کردند.

دلیلی وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی توجه زیادی به خلبانان دارند، چرا که وظیفه‌ی آنها، کنترل و نظارت بر کلیه‌ی موارد مربوط به موتورها یا سیستم‌های کنترلی و همچنین پرواز با اطمینان و کارآمد می‌باشد. نتایج حاکی از آن است که پرواز به روش سنتی برای مدت طولانی باعث فرسوده‌گی شده و می‌تواند به موقعیت‌های خطرناک و حتی کشنده منجر شود.

از این‌رو ، رویکردی جدید به منظور خودکارسازی سیستم‌ها ایجاد شد. سیستم‌های اتوماتیک خلبان این امکان را برای خلبانان فراهم می‌کند که پروازی آسان و راحت را تجربه کنند، زیرا با حداقل مداخله انسانی پرواز را کنترل می‌کند.

یکی دیگر از سیستم‌های اتوماسیون باورنکردنی، auto-throttles است. این سیستم دریچه گاز را به صورت اتوماتیک کنترل و نیروی رانش ایجاد شده از موتورها را با جریان سوخت مدیریت می‌کند. همچنین به طور خودکار پارامترهای موتورها را مشخص و قدرت موتورها را در هر شرایطی کنترل می‌کند.

با مطالعه‌ عوامل انسانی، کاهش حجم کار و سایر خستگی‌ها، انگیزه اصلی اجرای اتوماسیون است. یک نمونه از این موارد، پرواز 3407  شرکت Colgan Air است، که در سال 2009 سقوط کرد. جدا از این ، باعث افزایش بهره وری هر یک از افراد مرتبط با صنعت هواپیمایی می شود.

 

 خلبان و رابط‌های خلبان

در اکثر تحقیقات آمده است که سیستم حمل و نقل امروزی نقص عمده‌ای در خلبان و سیستم رابط رایانه‌ای  وجود دارد. مشکلی که بسیاری از موارد را ایجاد می‌کند شامل تکثیر حالت کنترل در سیستم‌های مدرن است، به ویژه هنگامی که پرواز توسط سیستم خلبان خودکار کنترل می‌شود.

در روند فعلی، امکانات بسیاری برای خودکارسازی سیستم‌های هشدار دهنده در پرواز وجود دارد. به عنوان مثال، پروازهای Aeromexico در حال حاضر مجهز به سیستم‌های هشدار دهنده خودکار می‌باشند. این سیستم‌های هشدار دهنده در پرواز می‌توانند به خلبان در نظارت و بررسی هواپیما کمک کنند. به عنوان مثال، خلبانان می‌توانند سیستم هیدرولیک، سیستم الکتریکی و غیره را مستقیماً از کابین خلبان خود کنترل کنند.

 

 FMS یا سیستم مدیریت پرواز

اتوماسیون با کنترل سیستم‌های مدیریت پرواز هواپیما نقش اساسی در صنعت هواپیمایی دارد. FMS یک سیستم تخصصی شگفت انگیز است که قابلیت اتوماسیون بیشتر کارهای خلبانان، مهماندارها حین پرواز و روی زمین را دارد. این امر به طور گسترده‌ای روی کار مهندسان پرواز با کاهش حجم کاری تأثیر گذاشته است. بسیاری از مشاغل مانند تعیین موقعیت پرواز، مدیریت سنسورها و کارهای بسیار بیشتری با استفاده از FMS به صورت خودکار انجام شده است.

FMS بیشتر توسط خلبانان از طریق CDU (واحد کنترل صفحه نمایش) درون کابین خلبان کنترل می شود. CDU از یک صفحه نمایش کوچک و یک صفحه لمسی استفاده می‌کند که کنترل را برای خلبانان یا کنترلرها آسان می‌کند.

 

مزایای اجرای ابزارها و برنامه‌های خودکار در پروازها

مزایای زیادی وجود دارد که ارائه دهندگان خدمات هواپیمایی از آن بهره می‌برند. برخی از بهترین مزایا به شرح زیر است:

آگاهی بهتر از وضعیت

با کم شدن مشارکت انسان و بهره گیری از اتوماسیون در صنعت حمل و نقل هوایی، احتمال بروز خطاها نیز به طور قابل توجهی کمتر می‌شود. این بدان معنی است که سیستم‌ها می‌توانند آگاهی بهتری در مورد موضعیت هواپیما در فازهای مختلف پروازی داشته باشند. این امر احتمال برخوردهای هوایی، تصادفات، پرواز در مسیر اشتباه و موارد دیگر را کاهش می‌دهد.

 هزینه عملیاتی کمتر

 از آنجا که بیشتر کارها توسط سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌شود ، هزینه عملیاتی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. با کنترل رایانه‌هایی که بیشتر کارها را انجام می‌دهند، از ناوبری هواپیما گرفته تا مدیریت سرعت، مسافرین نیز سفر مطلوبی را تجربه می‌کنند. کارآمدی این سیستم، سود زیادی را برای ارائه دهندگان خدمات هواپیمایی به همراه داشته و به تدریج هزینه عملیاتی را کاهش می‌دهد.

Title

نویسنده: مجید شعبان‌زاده

ارسال نظر