|

امتیازات و مشکلات مهمانداران هواپیما

امتیازات و مشکلات مهمانداران هواپیما

این روزها که خطر سرایت و همه گیری ویروس کرونا در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی بوجود آمده است، سفر با هواپیما و خصوصیات خاص آن مانند فضای داخل کابین، فاصله قرار گرفتن مسافران از یکدیگر و طولانی بودن بعضی از مسیرها بیش از دیگر انواع حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گرفته است و بخش اعظمی از پوشش خبری رسانه‌های داخلی به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول پرواز اختصاص یافته است. اما یادمان باشد که در همه پروازها، جوانانی به عنوان مهماندار حضور دارند که علاوه بر انجام وظایف محوله پروازی، می‌بایست در خط مقدم مقابله با بیماران احتمالی و بدون علامت و یا افراد بی تفاوت به پروتکل‌ها تلاش کنند.

مهمانداران کارهای مختلفی دارند که بیشتر آنها طبق مقررات تعریف شده است و البته وظایفی که بنابر ضرورت بر عهده ایشان قرار می‌گیرد بطور مثال در بدو ورود به فرودگاه و قبل از هر پرواز به همراه خلبانان در جلسه توجیهی حضور می‌یابند و بار دیگر با موارد ایمنی از قبیل دستور العمل‌ها؛ محل قرار گرفتن ابزار و آلات مورد نیاز در شرایط اضطراری برای هواپیمای به خصوصی که با آن پرواز خواهند داشت را مرور می‌کنند. شرایط مسافران ویژه پرواز از قبیل مسافران توانخواه، کودکان بدون همراه و مسافران بسیار مهم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در داخل هواپیما باید اطمینان یابند تا تمامی جلیقه‌های نجات، سرسره و قایق نجات در محل خود قرار داشته و قابل خدمت و بهره برداری می‌باشد. دقت در هوای داخل کابین و بدون ایراد بودن آن از نظر استنشاق بوی دود یا دیگر مواد شیمیایی که غالبا در زمان خرابی سیستم ایرکاندیشن و یا پاشش مواد یخ زدایی حادث میگردد. نظارت بر سوار شدن مسافران و دقت در حجم و اندازه بار همراه آنها به منظور رعایت موازین ایمنی و درست قرار گرفتن در محل مناسب بالای سر مسافر و یا زیر صندلی جلوی هر مسافر و اطمینان از توانایی باز کردن درب‌های خروج اضطراری برای آن دسته از مسافرانی که در کنار خروجی‌های اضطراری نشسته‌اند و متعاقب آن آموزش استفاده از موارد ایمنی خاص مسافران مثل چگونگی بستن کمبربندها؛ استفاده از جلیقه نجات، خروج اضطراری و استفاده از ماسک اکسیژن در زمان از دست رفتن فشار داخل کابین و در نهایت اطمینان از رعایت همه موارد ایمنی در کابین و اعلام آن به خلبان برای آغاز فرآیند بلند شدن از روی باند پروازی و انتظار برای خاموش شدن چراغ بستن کمربندها و آغاز دوباره فعالیت در راستای تکریم مسافران و رسیدگی به خواسته‌های ایشان در طول پرواز تا زمان قبل از فرود که بار دیگر ایشان باید امور مختلفی را در جهت رعایت موازین ایمنی به مسافران ارائه و از رعایت آن اطمینان خاطر کسب و به خلبان اطلاع رسانی کند. البته در طول این مدت رسیدگی به خلبانان و اجرای دستورات پروازی و نظارت بر سلامتی ایشان نیز از جمله وظایف مهمانداران به شمار می‌رود.

در صورت بروز شرایط اضطراری و زمانی که خلبانان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات پیش آمده هستند، مهمانداران نیز دوش به دوش ایشان وظیفه آرام نمودن مسافران، تذکرات متعدد به ایشان برای قرار گرفتن در جای خود، اطمینان از بسته بودن کمربندها و در نهایت همراهی کامل با خلبانان در انجام فرود اضطراری با کنترل کابین و مسافران که این یکی از همه موارد سخت تر خواهد بود .

با این خلاصه‌ای که در ابتدای مقاله به عرض خوانندگان محترم رسانیدم و در دنباله  ترجمه مقاله نکات مثبت و منفی مهماندار هواپیما را که اخیرا در سایت SIMPLY FLYING   منتشر شده است را بعنوان بخش نهایی این نوشتار دنبال خواهم کرد.

مهمترین راندمان مورد درخواست از مهمانداران هواپیما ؛کنترل  امور اضطراری در پرواز می‌باشد اگرچه همانطوری که قبلا گفته شد، امور دیگری نیز می‌بایست توسط ایشان انجام شود و علیرغم این مهم و به نظر سایت مذکور سه نکته منفی و مثبت برای مهمانداران وجود دارد:

 

نکات مثبت :

در پروازهای دور برد و اقامتی این امکان را به شما می‌دهد که برای مسافرت به نقاط مختلف دنیا از بلیط رایگان، اقامت رایگان و دیگر مزایای یک سفر تخفیف‌دار برخوردار شوید و این یک چشم انداز بسیار مثبت برای این شغل می‌باشد و با حضور در این حرفه و جذب یک خط هوایی بین المللی، قادر خواهید بود تا نقاط مختلف دنیا را بدون پرداخت هر گونه وجهی سیاحت نمایید.

استفاده از بلیط رایگان دیگر شرکت‌ها برای خود و خانواده در زمانیکه خط هوایی محل کار شما با دیگر خطوط هواپیمایی  قرارداد دوجانبه و یا چند جانبه اعطای تخفیف داشته باشد؛ یک نکته مثبت و قابل توجه است.

برای تمامی کارمندان هفته کاری پنج و یا شش روز و هشت ساعت کار رسمی است که بدون تنوع و انعطاف پذیری می‌باشد اما شغل مهمانداری این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید به راحتی با ساعات متغیر کاری زندگی کنید و هر چه ارشدتر شوید از ساعات کاری مورد علاقه خود در برنامه ریزی پرواز استفاده نمایید مهمانداران می‌توانند ساعات پروازی خود را با رعایت قانون طوری برنامه ریزی کنند که برای چند روز متوالی پرواز نداشته باشند و به راحتی و بدون استفاده از مرخصی سالیانه به تعطیلات بروند.

ملاقات با افراد مختلف، نژادهای گوناگون، فرهنگ‌های متفاوت و سلایق مختلف یکی دیگر از امتیازات این شغل می‌باشد و اگر شما فردی مردم‌دار و دوستدار آشنایی با دیگر مردمان جهان باشید، مسلما بعنوان یک مهماندار از موقعیت ویژه‌ای در این میان برخوردار خواهید بود، چه در یک پرواز داخلی که در حال جابه‌جایی گردشگران خارجی در داخل کشور چه در پروازهای اقامتی و برون مرزی که در همه حال این فرصت مهیا می‌باشد.

 

اما نکات منفی:

حقوق این کار زیاد بالا نیست البته شاید پس از 15 سال کار کردن و رسیدن به رتبه‌های بالای کاری از حقوق و مزایای مناسب برخوردار شوید ولی در ابتدای امر این مهم زیاد چشمگیر نمی‌باشد. مهمانداران بابت ساعت پروازی حقوق می‌گیرند اما آن‌ها ساعات بیشتری را صرف رسیدن به نقطه آغاز این مرجع حسابرسی برای حقوق می‌نمایند.

آن‌ها زمانی را به عنوان ذخیره باید منتظر فراخوان از سمت شرکت باشند این زمان ذخیره و انتظار عملا قدرت هر گونه برنامه ریزی برای زندگی عادی را از ایشان سلب می‌نماید.

دور بودن از خانه و خانواده در ساعات و روزهایی که همه در خانه هستند مانند اعیاد، تعطیلات رسمی و .... که این مهم می‌تواند اثرات منفی و دشواری را برای زندگی عادی آن‌ها به‌‌همراه داشته باشد .

شایسته است زمانی که به عنوان یک مسافر در راه نزدیک شدن به خانواده خود هستیم، به یاد بیاوریم که مهمانداران کسانی هستند که با دور شدن از خانواده خود به نزدیک‌تر شدن ما به خانه خود کمک می‌نمایند. آن‌ها با افرادی بعضا دارای مشکلات در پرواز دست و پنجه نرم می‌کنند، با ناراحتی مسافران همدردی می‌کنند و با شادی آن‌ها از بازگشت به خانه احساس شعف می‌نمایند. شما برای رسیدن به فرودگاه مقصد ثانیه شماری می‌کنید و منتظرید هر چه زودتر پیاده و به خانه بروید اما آن‌ها باز باید این مسیر را بازگردند و دگر بار در روزهای آینده و.....

ارسال نظر