|

آشنایی مسافران با حقوق خود در پروازهای خارجی

بابت چندساعت تاخیر می توانید ۲۰ درصد خسارت بگیرید؟

چمدان گمشده را چگونه پیگیری کنید؟
بابت چندساعت تاخیر می توانید ۲۰ درصد خسارت بگیرید؟

دلایل تاخیر، گاهی به دلیل نقص فنی در هواپیما و گاه به دلیل شرایط جوی و آب هوایی است. بسته به ساعات تاخیر، شرکت های هواپیمایی وظایفی در قبال مسافران دارند که باید انجام دهند. قوانین مربوط به تاخیرها در پروازهای داخلی و خارجی تا حدودی متفاوت است.

تاخیر در زمان پرواز یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که اغلب مسافران آن را تجربه کرده اند. معمولا تاخیر تا نیم ساعت در زمان پرواز عادی محسوب می شود و مسافران عکس العملی نسبت به آن نشان نمی دهند اما گاه پیش می آید، زمان پرواز بیشتر از یک ساعت و گاهی تا چندین ساعت به طول می انجامد. دلایل تاخیر، گاهی به دلیل نقص فنی در هواپیما و گاه به دلیل شرایط جوی و آب هوایی است. بسته به ساعات تاخیر، شرکت های هواپیمایی وظایفی در قبال مسافران دارند که باید انجام دهند. قوانین مربوط به تاخیرها در پروازهای داخلی و خارجی تا حدودی متفاوت است. در این گزارش علاوه بر آشنایی مسافران با اقدام هایی که باید در زمان تاخیر پرواز انجام دهند و نیز انتظاراتی که باید از شرکت های هواپیمایی داشته باشند، با مشکلات دیگری که ممکن است قبل، حین و بعد از پرواز برای مسافران پیش بیاید ونحوه برخورد با آن ها َآشنا خواهید شد.

 در صورت تاخیر اولین اقدام این است که نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کند. چنانچه تأخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۳ ساعت طول بکشد؛ از مسافران پذیرائی مناسب  (نوع اوّل) صورت می گیرد. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر است.

تاخیر بیش از ۳ ساعت

چنانچه تأخیر بیش از ۳ و تا ۵ ساعت باشد، وظایف شرکت هواپیمایی به این شرح است: انجام پذیرائی مناسب با توجه به ساعت پرواز ( نوع دوّم) با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمائی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز در همان مسیر یا انتقال به مقصد نهائی از طریق مسیرهای جایگزین (به جز مسیر درج شده در بلیت) و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.

در صورت تاخیر بیش از ۵ ساعت شرکت حمل کننده موظف است، علاوه بر رعایت مواردی که برای تاخیر تا ۳ ساعت باید انجام دهند، نسبت به جبران خسارت به میزان ۲۰ درصد نرخ بلیت مسافر اقدام کند.

تاخیر به دلیل شرایط جوی

در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد یا مسیر، دچارتأخیر بیش از ۳ ساعت یا ابطال می شوند، شرکت های هواپیمائی با رعایت مقررات پذیرائی (نوع اوّل) صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند. در صورتی که شرکت های هواپیمائی در زمان حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هوائی به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت و جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد.

تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)

اولین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت نخواهد بود. در صورتی که مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافران اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده خواهد بود. چنانچه اطلاع رسانی بعد از موعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

این نکته را نیز باید مد نظر داشت با توجه به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، درصورتی که مسافران از دریافت خسارت انصراف و یا مراجعه ای نداشته باشند، بالطبع مسئولیت پیگیری از خط هوایی ساقط می شود.

تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی درطول پرواز

در صورتی که پرواز در مکانی به غیر از مقصد مسافر یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت)، توقف کند شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از این روش ها منتقل کند. راه اول این است که انتقال مسافر به مبدأ توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت گیرد و کل وجه بلیت بدون کسر میزان خسارت به مسافر پرداخت شود. راه دوم این است که در صورت درخواست، انتقال مسافر به مقصد به وسیله سایر شرکت های هواپیمایی انجام پذیرد و پرداخت هزینه های این انتقال برعهده شرکت حامل است.

فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان

پارگی، خرابی و بدتر از آن گم شدن چمدان می تواند خاطره خوب یک سفر تفریحی را از بین ببرد. اگر این اتفاق برایتان رخ داد باید بلافاصله قبل از ترک فرودگاه گزارش و لیست محتویات آن را به شرکت حمل کننده ارائه کنید. شرکت حمل کننده نیز براساس شیوه نامه و وفق پیمان ورشو که در تاریخ ۱۳۶۴.۸.۱۹ به تنفیذ مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است، موظف به پیگیری، جستجو یا جبران خسارت است. همچنین در صورت تأخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز نسبت به اعلام مراتب به صورت کتبی اقدام کند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر