|

آیا هواپیمایی جدید ۴۰۰ نفره روسی، بدون مشتری خواهد ماند؟

آیا هواپیمایی جدید ۴۰۰ نفره روسی، بدون مشتری خواهد ماند؟

روس‌ها بار دیگر شانس خود را برای دستیابی به عضویت در باشگاه جامبو سازان محک می‌زنند. ایلوشین یکی از کارخانجات معروف هواپیماسازی روسیه که محصولات آن در اکثر کشورهای بهره بردار از بازار کارگو با استقبال روبرو گردیده است و توانسته سهم زیادی را در دنیای باربری هوایی، حتی در کشورهای غربی به خود اختصاص دهد، عزم آن دارد تا محصول جدید مسافربری خود را به بازار عرضه نماید. هواپیمایی با ظرفیت370 تا 400 مسافر و البته دارای چهار دستگاه موتور که بی شک در مقابله با نسل جدید هواپیماهای برد طولانی و دو موتوره کار سختی را در پیش روی خود، خواهد داشت.

نام این هواپیمای جدید ایلوشین 96 مدل 400 سری M می‌باشد و انتظار می‌رود اولین پرواز آن در سال 2021 به مرحله اجرا درآید. ایلوشین نامی معتبر در صنعت هوایی میباشد. شرکتی که در سال 1933 توسط سرگئی ایلوشین در اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد. علاوه بر طراحی و ساخت مدل‌های متنوع از انواع هواپیماهای جنگی، باری، آموزشی، شناسایی، این شرکت از سال 1950 میلادی و تاکنون بیش از 9 مدل هواپیمای مسافربری تولید و به بازار عرضه نموده است.

ایلوشین 96 مدل 400 سری M از دو سال پیش و با تصمیم روس‌ها در فرآیند ساخت قرار گرفت و قرار شد پلتفرم آن همان سازه ایلوشین 96 باشد. البته این هواپیمای جدید در حالت اکونومی قادر خواهد بود 370 تا 400 مسافر را حمل نماید. ایلوشین 96 سه دهه قبل پا به عرصه حیات گذاشت و قصد از تولید آن ایجاد رقیبی برای هواپیمای بویینگ 767 بود که آن هم بیشتر از سی فروند تولید نشد و اغلب آن‌ها در حال حاضر زمین گیر می‌باشند. 

ایلوشین در تعریف خود از این هواپیمای جدید القابی نظیر ساختار آیرودینامیکی عالی، پیشرفته ترین سیستم‌های طراحی، استفاده از موارد ترکیبی مدرن و کاهش وزن هواپیما، یکپارچگی و استحکام بالای بدنه در کنار راندمان و ایمنی بالا، استفاده کرده است.

 

مشخصات:

طول: 64 متر

ارتفاع: 16 متر

فاصله دو سر بال: 60 متر

قطر بدنه: 6 متر

موتور: چهار دستگاه موتور از نوع پیشرفته PS-90A1  هر کدام با 38360 پوند نیروی تراست

سرعت کروز:830-850 کیلومتر در ساعت

براساس گزارشات در سال 2018 و با دستور کرملین مبلغ 3.6 میلیارد روبل (نزدیک به 50 میلیون دلار) به این پروژه تزریق گردید بدون آن‌که به سرنوشت پیش روی دیگر هواپیماهای چهار موتوره در این کلاس و  ساخت ارباس و بویینگ توجه گردد.

وقتی مشخصات این هواپیما در کنار دیگر هواپیماهای چهار موتوره و دو موتوره بررسی می‌شود نکات مهمی مطرح میگردد:

-ظرفیت کمتر نسبت به رقبا

-برد کمتر

-مصرف سوخت بیشتر

حالا سوال این است چرا در حالی که بازار از هواپیمایی چهار موتوره استقبال نمی‌کند، کماکان روس‌ها به دنبال ساخت آن هستند؟ چرا ایلوشین این پروژه بی هدف را کماکان با جدیت دنبال می‌کند؟

براساس نظریه Aero time Hub (یک مرکز اطلاع رسانی متخصصین هوانوردی) دلیل اصلی این اقدام؛ به پروژه مشارکتی چین و روسیه برای ساخت یک هواپیمای برد طولانی مشترک بازمی‌گردد. مشارکتی بین COMAC چین و UAC روسیه که در سال 2014 شکل گرفت و هدف گذاری آن ساخت هواپیمایی دور پرواز برای رقابت با یکه‌تازی ایرباس و بویینگ در این حوزه بود.

هواپیمای جدید با نام CR929 معرفی شد اما کماکان از توسعه و پیشرفت پروژه اخباری در دست نمی‌باشد. CRAIC CR929 ابتدا با نام COMAC C929 شناخته می‌شد و برنامه‌ای است برای ساخت هواپیمای دو موتوره با ظرفیت جابه‌جایی 250 تا 350 مسافر در مسیرهای طولانی که با هدف دستیابی به 10 درصد از بازار ایرباس و بویینگ، وارد مرحله اجرایی گردید. سر رسید اولین پرواز 2025 و تحویل آن 2028 می‌باشد. تولید9100 فروند تا سال 2035 می‌تواند دو طرف را به سهم مورد نظر از بازار برساند.

روس‌ها علاقه زیادی به در اختیار قراردادن تخصص هوافضای خود به دیگران نداشته و فقط جذابیت بازار چین آن‌ها را تشویق کرد تا با چینی‌ها مشارکت نموده و تخصص خود را در اختیار شریک چینی قرار دهند. البته چینی‌ها هم قصد نداشتند تا این هواپیما را در مسیرهای بین المللی خود مورد استفاده قراردهند و بیشتر به منظور مصرف داخلی به خرید آن اقدام نمودند.

این اختلاف نظر موجب بروز تاخیر در تولید هواپیمای مشارکتی شد و روس‌ها تصمیم گرفتند تا با استفاده از توان داخلی خود و در زمانی که ادامه کار CR929 با مشکل روبرو شده بود، اقدام به ساخت هواپیمای دور برد خود کنند؛ لذا کرملین به ایلوشین دستور داد تا با استفاده از ایلوشین سری 300 که در سال 1997  ساخته بود، دست به ساخت هواپیمای مسافربری بزند و به موازات آن با شریک چینی برای اتمام CR929    همکاری خود را دنبال کند.

در هر صورت قرار بود اولین فروند از این هواپیما پس از مونتاژ در سایت VORONEZH در سال جاری به پرواز درآید اما این امر با تاخیر روبرو شد و به گفته مقامات هنوز کارهایی برای انجام دادن وجود دارد.

در نهایت  این هواپیما در حال ساخت و تولید می باشد اما مشخص نیست کدامیک از شرکت‌های هواپیمایی روسی یا بین المللی قصد خرید آن را دارند؟

ارسال نظر