|

فرود روی مریخ با سپر حرارتی بادی ناسا

فرود روی مریخ با سپر حرارتی بادی ناسا

ناسا در این هفته، یک سپر حرارتی بادی بزرگ شبیه به بشقاب پرنده را به فضا پرتاب خواهد کرد. ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) امیدوار است این فناوری به انسان کمک کند تا یک روز سالم بر روی مریخ فرود بیاید.

اگر روزی انسان‌ها بخواهند به طور ایمن روی مریخ فرود بیایند، مهندسان باید فضاپیمایی اختراع کنند که بتواند به اندازه کافی سرعت خود را کاهش دهد تا به سلامت وارد جو (اتمسفر) شود.

 

در سال ۲۰۲۱، مریخ‌نورد استقامت که به «هفت دقیقه وحشت» معروف است، با استفاده از یک چتر نجات، به سلامت بر روی سیاره سرخ فرود آمد؛ اما فرایند فرود برای محموله‌های بزرگ‌تر، مانند موشک‌های حامل انسان‌ها، دشوارتر است. خوشبختانه، ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) راه حلی برای این مشکل دارد؛ یک سپر حرارتی بادی بزرگ شبیه به بشقاب پرنده که این هفته به مدار پایین زمین پرتاب خواهد شد.

پس از رسیدن به آنجا، سپر یادشده باد می‌شود تا قبل از بازگشت به زمین آزمایش شود. ناسا امیدوار است این آزمایش نشان دهد که سپر حرارتی چگونه می‌تواند به‌عنوان یک ترمز غول‌پیکر برای کاهش سرعت فضاپیمای آینده مریخ عمل کند.

این فناوری قرار است در روز چهارشنبه (۹ نوامبر، ۱۸ آبان) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا در کنار یک ماهواره هواشناسی در مدار قطبی JPSS-۲ با موشک اطلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی پرتاب شود.

 

هنگامی که JPSS-۲ به مدار می‌رسد، سپر حرارتی باد می‌شود و در مسیر ورود مجدد از مدار پایین زمین قرار می‌گیرد تا توانایی آن در کاهش سرعت آزمایش شود.

اگر این آزمایش با موفقیت‌ همراه باشد، به ناسا کمک خواهد کرد به هدف بلندپروازانه‌اش مبنی‌بر پرتاب انسان به سیاره سرخ در دهه آینده برسد.

 

ناسا افزود: این فناوری می‌تواند از خدمه فرود و مأموریت‌های رباتیک بزرگ در مریخ و همچنین بازگرداندن محموله‌های سنگین‌تر به زمین پشتیبانی کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر