|

نرخ بلیت هواپیما در ایران از استاندارد جهانی پایین‌تر است

مانع جهش قیمت‌ها خواهیم شد
نرخ بلیت هواپیما در ایران از استاندارد جهانی پایین‌تر است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حال حاضر، نرخ بلیت هواپیما در ایران، با وجود برخی نوسانات، در مقایسه با استاندارد‌های جهانی همچنان پایین‌تر است. هرچند نرخ بلیت ممکن است از توان مالی برخی اقشار بالاتر باشد، اما برای کنترل آن برنامه‌های مشخصی تدوین و برخی از آنها نیز اجرا شده است.

به گزارش کن نیوز؛ حسین پورفرزانه، در گفت‌و‌گویی، درباره برنامه ایران برای نوسازی ناوگان هوایی، اظهار کرد: نوسازی ناوگان صنعت هوایی یک جریان پیوسته است. دو مأموریت اصلی سازمان، تأمین کفایت کمی ناوگان و ارتقای کیفیت آن است. تأمین پرواز ایمن، امن و برخوردار از اقتصاد پایدار همواره در اولویت ما قرار دارد. در همین راستا، واردات هواپیما به‌صورت پیوسته در حال انجام است و هدف‌گذاری اصلی ما در این مسیر، کاهش میانگین سن ناوگان هوایی کشور بوده است.

وی در ادامه با اشاره به استاندارد‌های بین‌المللی، تصریح کرد: از منظر سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، آنچه اهمیت دارد کیفیت هواپیماست، نه سن آن. در واقع، سن ناوگان هیچ موضوعیتی در صنعت هوانوردی ندارد. به عنوان مثال، هواپیمای ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۰ سال سن دارد و همچنان در حال پرواز است. در مقابل، ممکن است هواپیمایی تنها دو سال عمر داشته باشد، اما به‌دلیل نگهداری و تعمیرات نامناسب، مجوز پرواز دریافت نکند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین به تجربه کشورمان در دوران پسابرجام اشاره کرد و گفت: برخی از هواپیما‌هایی که در آن دوره خریداری شدند، به‌دلیل نقص فنی زمین‌گیر شده‌اند، در حالی که هواپیما‌های ۲۰ ساله یا بیشتر با ایمنی کامل همچنان در حال پرواز هستند.

 

جوان‌سازی ناوگان هوایی با هدف کاهش هزینه‌های نگهداری انجام می‌شود

 

پورفرزانه با تأکید بر اصل ایمنی در صنعت هوانوردی، عنوان کرد: اساس پرواز در صنعت هواپیمایی، کیفیت و ایمنی است و ما نیز به‌طور کامل این اصل را رعایت می‌کنیم. هدف ما از جوان‌سازی ناوگان، صرفاً کاهش سن هواپیما‌ها نیست، بلکه کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و در نهایت اقتصادی کردن صنعت هوانوردی است.

 

نرخ بلیت هواپیما در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

 

وی درباره افزایش قابل‌توجه قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نرخ بلیت هواپیما در ایران، با وجود برخی نوسانات، در مقایسه با استاندارد‌های جهانی همچنان پایین‌تر است. یکی از دلایل این موضوع، پایین بودن هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری در ایران به‌دلیل وجود نیروی انسانی مجرب و ارزان‌تر نسبت به میانگین جهانی است. البته این به معنای پایین بودن کیفیت نیرو‌های ما نیست، بلکه از نظر توانمندی، نیروی انسانی ما چیزی کمتر از استاندارد‌های بین‌المللی ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به دغدغه مردم درباره هزینه سفر‌های هوایی، اظهار کرد: هرچند نرخ بلیت ممکن است از توان مالی برخی اقشار بالاتر باشد، اما برای کنترل آن برنامه‌های مشخصی تدوین و برخی از آنها نیز اجرا شده است.

پورفرزانه با اشاره به وضعیت پرواز‌ها در ایام نوروز، گفت: در تعطیلات عید، با وجود جابه‌جایی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر طی ۱۷ روز و افزایش شدید قیمت سوخت از ۶۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان، شاهد جهش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما نبودیم.

وی افزود: با وجود این افزایش چشمگیر هزینه سوخت، عرضه بلیت در سطح مناسبی انجام شد و پرواز‌ها با ۸۰ درصد ضریب اشغال انجام شدند، یعنی همچنان ۲۰درصد از ظرفیت پرواز‌ها خالی ماند. با برنامه‌ریزی انجام‌شده و تأمین عرضه کافی صندلی، توانستیم از افزایش شدید نرخ بلیت جلوگیری کنیم و این روند را ادامه خواهیم داد. به این ترتیب، در آینده نیز با مدیریت مؤثر، مانع جهش قیمت بلیت هواپیما خواهیم شد.

ارسال نظر