|

ماشین پرنده چین

وقتی مرز میان خودرو و هواپیما از بین می‌رود

 وقتی مرز میان خودرو و هواپیما
 از بین می‌رود

آسمان شهرها در آستانه‌ی تحول است؛ جایی‌که سفر میان‌ شهری دیگر روی زمین انجام نمی‌شود.

کن نیوز| شرکت زیرمجموعه‌ی اکس‌پنگ با نام XPENG Aridge که پیش‌تر Ariga نام داشت در جریان رویداد XPENG AI Technology Day 2025 در گوانگژو، از خودروی پرنده‌ای با نام A868 رونمایی کرد؛ مدلی که مرز میان خودرو و هواپیما را از بین می‌برد و می‌تواند آغازگر عصر تازه‌ای برای سفرهای هوایی شهری و بین‌شهری باشد. این محصول تجسم چشم‌انداز هه شیاوپنگ مدیرعامل اکس‌پنگ از مفهوم «هوش فیزیکی» است؛ جایی که فناوری هوش مصنوعی و سخت‌افزارهای واقعی درهم‌تنیده می‌شوند.

به گزارش کن نیوز، هه شیاوپنگ در مراسم معرفی A868 گفت: «خوشحالم که می‌بینم در چین و آمریکا، مردم بیش از هر زمان دیگری به اقتصاد پرواز در ارتفاع پایین توجه نشان می‌دهند.» این اظهارات نشان می‌دهد که نگاه تردیدآمیز نسبت به خودروهای پرنده، جای خود را به اشتیاق و واقع‌بینی داده است. او همچنین تأکید کرد که A868 صرفاً خودروی پرنده نیست، بلکه هواپیمایی در ارتفاع پایین با تمرکز بر برد بالا و کاربرد واقعی است.

نمونه‌ی اولیه‌ی خودروی پرنده‌ی آینده‌نگرانه‌ی A868 هم‌اکنون وارد فاز آزمایشی شده است. این محصول از سیستم هیبریدی با کیفیت هواپیمایی بهره می‌برد که بُردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر و سرعتی تا ۳۶۰ کیلومتردرساعت ارائه می‌دهد. این خودرو ظرفیت حمل ۶ سرنشین را دارد و هدفش رقابت با سیستم‌های حمل‌ونقل بین‌شهری متداول مانند قطار سریع‌السیر و خودروهای زمینی است. به گفته‌ی شیاوپنگ، A868 از خودرو کارآمدتر و از قطار منعطف‌تر است و هر لحظه می‌تواند آماده‌ی پرواز باشد.IMG_۲۰۲۵۱۱۲۵_۱۰۳۴۳۴
 
یکی از ویژگی‌های کلیدی A868 ، توانایی پرواز و فرود عمودی (VTOL) با سیستم انتقال نوری است. برخلاف هواپیماهای معمولی، این فناوری نیازی به باند ندارد و بنا بر گفته‌ی مدیرعامل، فقط به فضایی به اندازه‌ی نصف زمین بسکتبال برای برخاستن نیاز است. چنین قابلیتی می‌تواند پشت‌بام‌ها، پارکینگ‌ها و حتی سکوهای کوچک را به پایگاه پرواز تبدیل کند و مفهوم جابه‌جایی هوایی شخصی را دگرگون سازد.

اکس‌پنگ اعلام کرد که A868 در آستانه‌ی تولید انبوه قرار دارد. کارخانه‌ی هوشمند جدید این شرکت در گوانگژو ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه را دارد که در آینده تا ۱۰ هزار دستگاه نیز قابل افزایش است. هدف‌گذاری شرکت، تحویل اولین سری در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۶ است. شیاوپنگ با اشتیاق گفت: «منتظرم تا خودم پرواز با آن را تجربه کنم؛ این آغاز عصری تازه خواهد بود.»

تا امروز بیش از ۷۰۰۰ پیش‌سفارش برای محصولات پرنده‌ی اکس‌پنگ ثبت شده است، هرچند هنوز نمی‌دانیم چند مورد از آن‌ها به فروش واقعی منتهی می‌شود. شرکت اعلام کرد برنامه‌ی ویژه‌ای برای آموزش خلبانی خودروهای پرنده دارد. مدیرعامل اکس‌پنگ می‌گوید: «اگر می‌توانید رانندگی کنید، می‌توانید پرواز هم بکنید.» هرچند پذیرش چنین مجوزی از سوی نهادهای هوانوردی هنوز قطعی به‌نظر نمی‌رسد، اما اکس‌پنگ امیدوار است قوانین نیز همراه با فناوری رشد کنند.

در نهایت، موفقیت پروژه‌ی A868 به توانایی اکس‌پنگ در دریافت مجوزهای قانونی، اجرای دقیق تولید و جلب اعتماد مشتریان بستگی دارد. البته برخلاف بسیاری از طرح‌های مفهومی گذشته، اکس‌پنگ این‌بار با محصول واقعی، زمان‌بندی مشخص و چشم‌اندازی روشن به میدان آمده است.

 

ارسال نظر