سرپرست سازمان هواپیمایی:
۲ هزار صندلی در قالب ۸ هواپیما به ظرفیت پروازی کشور افزوده شد
از مشوقهای صنعت هوانوردی رونمایی میشود
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از اضافه شدن ۲ هزار صندلی در قالب هشت هواپیما به ظرفیت پروازی کشور در دولت چهاردهم خبر داد.
کن نیوز| ابوذر شیرودی با بیان اینکه هوانوردی در جبهه اول تحریمهاست، با این حال توانست خود را حفظ کند، خاطرنشان کرد: به لحاظ تعمیر و نگهداری هواپیما قادر به حفظ هواپیمای موجود خود هستیم و حتی از کشورهای روسیه و ونزوئلا درخواست برای انجام تعمیر و نگهداری هواپیماهای آنها در داخل کشور وجود دارد.
سرپرست سازمان هواپیمایی اظهار داشت: برنامه داریم تا از ظرفیت صندوق توسعه حمل و نقل استفاده کرده و وام و تسهیلات به بازیگران دولتی و خصوصی این صنعت بدهیم.طی هفتههای آینده از مشوقهایی در حوزه هوایی و صندوق حملونقل رونمایی خواهیم کرد.
شیرودی در ادامه در خصوص نرخ بلیت هواپیما و گران شدن آن اظهار داشت: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام کرده که قیمت بلیت باید به سمت آزادسازی برود. با این حال ما به رهاسازی قیمت اعتقاد نداریم. ۹۰ درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است، بر این اساس تغییرات نرخ ارز بهشدت روی قیمت بلیت تاثیرگذار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش کردیم تا نرخ ارز شرکت هواپیمایی به تالار دوم نرود اما موفق نشدیم، ادامه داد: هم اکنون پیشنهادات خود را در این زمینه به وزارت راه و شهرسازی فرستادهایم و مجلس نیز نظراتی دارد و به زودی در این زمینه به یک جمعبندی خواهیم رسید.
وی در خصوص تاسیس ایرلاینهای جدید اظهار داشت: مطابق قانون حداقل تعداد هواپیمای لازم برای تاسیس ایرلاین سه فروند است که احتمالاً آن را تا پنج فروند افزایش بدهیم اما این بدان معنا نیست که اگر فعالان صنعت هوایی تعداد کمتری در اختیار داشتند، نتوانند به تاسیس ایرلاین بپردازند و این مهم با جوینت شدن شرکتها امکانپذیر است. این مقام مسئول، تعداد هواپیماهای عملیاتی کشور حدود ۱۵۰ فروند برشمرد.
وی در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل هوایی متاثر از شرایط سیاسی حاکم بر کشور است، گفت: لغو پروازهای اروپایی ایران ایر به دلیل شرایط سیاسی بود که به این شرکت تحمیل شد وگرنه هیچ وقت از نظر ایمنی و امنیت پرواز در اروپا مشکلی نداشت.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: حتی شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در حوزه خلیج فارس پیشنهاد دادند که به جابجایی مسافران از داخل ایران بپردازند اما اروپاییها با آن نیز مخالفت کردند.
وی اظهار داشت: همه تلاش ما این است که با همکاری وزارت امور خارجه در خصوص مسیرهای اروپایی رایزنی کنیم و آنها نیز دلسوزانه پیگیر این مساله هستند تا حداقل بتوانیم مسیر پرواز را به یکی دو کشور اروپایی باز کنیم.
شیرودی گفت: افزایش پروازها به کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی، افزایش پرواز به پاکستان، افغانستان، هند و همچنین چین در دستور کار است.
وی در ادامه در خصوص تولید هواپیماهای داخلی اظهار داشت: هواپیمای تولید داخل مراحل تست خود را گذرانده و تا حدودی پروازی شده است، اما اینکه وارد چرخه عملیاتی و جابهجایی بار و مسافر شود هنوز نتوانسته مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری را اخذ کند.
وی همچنین با بیان اینکه معتقدیم یک جاده ابریشم در آسمان کشورمان داریم، افزود: کشور ما در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار دارد که اکثر پروازهای شرق به غرب و برعکس از آسمان کشور ما انجام میشود، با این حال با محدودیتها و ملاحظات متعددی نیز مواجهیم که از جمله آنها ملاحظات امنیتی است.
شیرودی ادامه داد: همچنین بروز برخی التهابات در منطقه سبب میشود که پروازهای عبوری ما کاهش یابد، کما اینکه در جنگ ۱۲ روزه نیز شاهد و ناظر آن بودیم. همچنین بسیاری شرکتها به دلیل تحریم و عدم امکان مراودات مالی، مجبور به انتخاب مسیرهای پروازی دیگری میشوند.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: با این احوال شاهد بودیم در ماههای گذشته چند شرکت اروپایی به آسمان کشورمان بازگشتند و پروازهای عبوریشان را از آسمان ما انجام دادند.
وی در خصوص آخرین وضعیت هواپیمایی آسمان و اینکه سازمان هواپیمایی کشوری چه اقداماتی برای این شرکت میتواند انجام دهد، اظهار کرد: در رابطه با هواپیمایی آسمان باید به اسناد رجوع شود. به استناد صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که هواپیمایی آسمان پس از سالها از زیاندهی خارج و به سوددهی رسید.
وی با بیان اینکه سود ناخالص آن سال حدود ۱۹۹ میلیارد تومان بود افزود: در آن سال با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد نقدینگی هواپیما آسمان توسط هواپیمای ایرباس ۳۴۰ انجام میشد، بر اساس مدلهای مالی پیشنهاد خرید چند فروند از این هواپیما را دادیم تا علاوه بر افزایش نقدینگی بتوانیم به جای پروازهای استانبول پروازهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در این راستا قرارداد خارجی امضا شد و شرکت واسط نیز آمد اما دوستان اعلام کردند نیازی به خرید هواپیما نداریم و ما پرونده را بستیم. اگر لازم باشد و موضوع محرمانهای پیش نیاید میتوانیم مدارک را منتشر کنیم.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اگر موضوع توسعه ناوگان رعایت نشود همین اتفاق میافتد ۹فروند به ۶ فروند و ۶ فروند نیز به ۳فروند کاهش مییابد همین میشود که امروز شرکتهایی را داریم که یک فروند هواپیما در اختیار دارند.
شیرودی بیان کرد: هواپیمای آسمان به طور مستقیم ذیل وزارت کار و صندوق بازنشستگی است برای حل مشکل این شرکت و بازگشت آن به اوج پیشنهاد میکنیم در رابطه با سرمایهگذاری تصمیمگیریهای لازم اتخاذ شود. تا به این ترتیب علاوه بر خرید ناوگان جدید هواپیماهای غیرفعال نیز به چرخه پروازی بازگردد.
ارسال نظر