|

خطرات ضعیف سازی مصنوعی نور خورشید

خطرات ضعیف سازی مصنوعی نور خورشید

احتمال دارد ضعیف‌سازی مصنوعی نور خورشید باعث اختلال در باران‌های موسمی آسیای جنوبی و آفریقا، و نیز باعث بروز مشکلاتی در تولید غلات شود

 

گروهی از محققان و کارشناسان حیطه سیاست‌گذاری گفته‌اند که طرح ضعیف‌سازی نور خورشید برای کند کردن روند اثرات گرمایش جهانی، می‌تواند خطرناک باشد و دولت‌ها باید آن را ممنوع کنند.

یکی از این طرح‌ها مبتنی بر تزریق میلیاردها ذره گوگرد به جوّ است، اما مضرات هر طرحی از این دست بسیار بیشتر از منافع آن خواهد بود.

در نامه سرگشاده محققان مزبور که به گزارش تارنمای فیزیک (Phys.org ) در ویژه‌نامه تغییرات اقلیمی نشریه وایر(WIRE) منتشر شد، آمده است: «طرح‌های ژئومهندسی خورشیدی (Solar geoengineering) نمی‌تواند در سراسر جهان به شکلی عادلانه، فراگیر و موثر اجرا شود.»

«بنابراین از دولت‌ها، سازمان ملل، و سایر نقش‌آفرینان این عرصه می‌خواهیم تا با اقدامات سیاسی عاجل، مانع از جاافتادن عملیات زمین‌مهندسی روی خورشید به مثابه گزینه‌ای برای مقابله با تغییرات زیست‌محیطی شوند.»

احتمال دارد ضعیف‌سازی مصنوعی نور خورشید باعث اختلال در باران‌های موسمی آسیای جنوبی و آفریقا، و نیز باعث بروز مشکلاتی در تولید غلات شود. با این حال، می‌تواند برای مناطق دیگری مفید باشد، زیرا از احتمال بروز خشکسالی در جنوب آفریقا جلوگیری می‌کند.

این فناوری برای جلوگیری از پدیده انباشت دی‌اکسید کربن در جو نیز که در حال تغییر چشمگیر ترکیب شیمیایی دریاها است، کاری نمی‌کند.

در این نامه آمده است این گونه امید بستن‌ها به راهکاری سریع، می‌تواند سبب می‌شود که «دولت‌ها، کسب و کارها، و جوامع دلسرد شوند و نهایت تلاش خود را برای تحقق هر چه زودتر کربن‌زدایی یا وضعیت کربن‌خنثی، انجام ندهند.»

نویسندگان این نامه خواستار آن شده‌اند برای جلوگیری از تامین اعتبار چنین فناوری‌هایی، پیمان‌های بین‌المللی منع کاربری به امضا رسد، و نیز برای آن‌ها گواهی ثبت اختراع صادر نشود

 

منبع: ایندیپندنت فارسی

ارسال نظر