|

با اعلام بویینگ

نرم افزار بویینگ 737 مکس را به‌روزرسانی شد

نرم افزار بویینگ 737 مکس را به‌روزرسانی شد

بویینگ اعلام کرد که پس از دو سانحه لاین ایر و هواپیمایی اتیوپی که مجموعا 346 نفر کشته شدند نرم افزار بویینگ 737 مکس را به روزرسانی کرده است.

هردو سانحه به سیستم MCAS این هواپیما که اختصاصا برای سری مکس طراحی شده بود ارتباط دارد،   MCAS معرفی شد تا اثر بالا رفتن دماغه هواپیما به علت طراحی موتورهای جدید که از موتورهای قبلی کمی جلوتر و بالاتر قرار دارد را خنثی کند. مکان جدید موتور و اندازه بزرگتر پوشش بیرونی آن باعث می‌شود تا در زوایای حمله زیاد لیفت تولید شود، چرا که پوشش‌ها جلوتر از مرکز ثقل هواپیما قرار دارند و باعث ایجاد اثر بالا رفتن دماغه و سپس افزایش زاویه حمله می‌شوند، حتی ممکن است میزان Pitch Up را تا نزدیکی حالت واماندگی (Stall) برساند، اینجاست که سیستم MCAS وارد مدار شده و در حین دور زدن با زاویه تند، به‌طور خودکار دماغه هواپیما را پایین می‌آورد که در زاویه حمله بالا و زمانی که فلپ‌ها در سرعت‌های نزدیک به سرعت واماندگی بسته‌اند، باعث تعدیل عامل بارگذاری (Load Factor) می‌شود.

در ابتدا MCAS سیستمی معقول و مفید به‌نظر می‌رسد، اما بررسی اطلاعات بدست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیماها نشان از این دارد که سنسور نشانگر زاویه حمله خلبان‌ها، دقایقی بعد از بلند شدن از روی باند خطا داشته‌است. سیستم MCAS سیگنال اشتباه را به عنوان شرایط پرواز در نظر گرفته و برای تصحیح این زاویه حمله بسیار زیاد که حسگر مشکل‌دار نشان داده بود، سکان‌های هواپیما را برای پایین‌آوردن دماغه به حرکت درمی‌آورد. عملکرد اشتباه این سیستم توسط خدمه پروازها با موفقیت خنثی نشده است. 

بویینگ اعلام داشته که با اطلاعاتی که از خلبان‌های هواپیماها بدست آمده سیستم را به‌روزرسانی کرده است. بویینگ همچنین اعلام داشته که آموزش‌های لازم برای این سیستم و همچنین شبه‌سازهای مورد نیاز را هم فراهم کرده است.

در ابتدای هفته گذشته هم سازمان هوانوردی فدرال اعلام کرده بود که بویینگ تا بیست و سوم ماه جاری میلادی به‌روزرسانی‌های 737 مکس را انجام می‌دهد.

مترجم: سید امیرحسین موسوی مقدم
منبع: BBC

ارسال نظر