|

آزمایش بویینگ 777X

شکاف بزرگ در بدنه بویینگ 777X

شکاف بزرگ در بدنه بویینگ 777X

بویینگ در ماه سپتامبر، مورد وقوع یک اتفاق ناگهانی قرار گرفت، که مهندسان اورت با استفاده از یک آزمایش استرس از قدرت ساختاری، قاب هوایی جدید 777X را به بازار عرضه کردند. درست همانطور که آزمایش به سطح استرس خود نزدیک می‌شد، فشاری به بدنه هواپیما وارد شد که منجر به ایجاد شکاف در بدنه شد.

بویینگ جزئیات حادثه را محرمانه نگه داشت، اما تصاویر به دست آمده از سیاتل‌تایمز نشان می‌دهد که آسیب‌های وارده خیلی بیشتر از گزارش‌های افشا شده سابق درباره جزئیات اساسی می‌باشد.

تکمیل آزمایش استرس هواپیما دیگر ممکن نیست، پوسته بدنه هواپیما دقیقا پشت دم کاملا پاره شد. یک درب مسافری نیز کاملا منفجر شد، که علت آن تاثیر مستقیم انفجار اولیه‌ای بود که دقیقا زیر درب قرار داشت.

حال خبر خوب برای بویینگ اینجاست که چون این آزمایش تنها در یک درصد از پاسخگویی به آزمایشات فدرال موفق بوده است، تست مجدد امکان‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین تنظیم‌کننده‌ها نشان می‌د‌هند که قسمت بدنه درب را که شکسته خورده است، می‌توان تجزیه و تحلیل کرد.

بویینگ در بیانیه‌ای اظهار داشت که هنوز تحلیل دقیقی از این حادثه انجام نشده است، در ادامه این بیانیه اظهار شد که آنچه تا به امروز دیده شده، ارزیابی قبلی آن‌ها را تقویت می‌کند که این امر تاثیر قابل توجهی در طراحی یا آمادگی‌های آن‌ها در اولین پرواز ندارد.

*بال‌ها خم شده، بدنه نیز خم شده است

این آزمایش، که آزمایش نهایی این جت محسوب می‌شود، در کارخانه اورت مورد تخریب قرار گرفت. جت توسط داربست‌ها و وزنه‌های متعددی از قاب هوایی احاطه شده بود. سیم‌ها به ابزاری متصل شده‌اند که سطح، استرس و انحراف را به طور دقیق اندازه‌گیری می‌کند، داده‌ها در زمان مشخص توسط مهندسین در رایانه‌ها در اتاق کنترل ثبت شده‌اند.

هم‌زمان بدنه توسط فشار زیاد به سمت پایین خم شده است. فضای داخلی نیز تحت فشار زیاد قرار گرفته شد.

تمام اینها در یک پرواز شبیه‌سازی شده انجام می‌شود، جایی که خلبان یک فشار معادل ۳.۷۵ گرمی را تجربه می‌کند، قابل ذکر است که یک پرواز عادی دارای فشار ۱.۳ گرمی می‌باشد. ترکیب این نیروهای وارده به بدنه و بال موجب فشرده‌سازی خط مرکزی بدنه می‌شود.

مقررات گواهینامه فدرال مهندسان را ملزم می‌سازد تا نیروها را تا رسیدن به فشار حداکثر ۱.۵ بار مجاز تعریف کنند. که این فشار کمترین حالت فشاری است که می‌توان در یک پرواز عادی تجربه کرد.

زمانی که بویینگ 777 در سال 1995 مورد آزمایش قرار گرفت، بال‌های آلمنیومی ۱.۵۴ بار مجاز مورد فشار قرار گرفتند. اما در مدل 787 فشار در ۱.۵ بار متوقف شد و کامپوزیت‌ دوباره به حالت عادی بازگشت. شکسته شدن بال‌های کامپوزیتی می‌توانست موجب آزادسازی فیبرهای ناسالم در فضا شود، بنابراین احتمال می‌رود با وجود 777X دارای بال‌های کامپوزیتی دوباره همچین طرحی اجرایی شود.

زیر بدنه مرکزی، درست پشت بال و جایی که چرخ‌دنده‌ها قرار دارند، فشار شدید موجب شده است پوست آلمینیومی هواپیما دچار پارگی شود. بر اساس گزارشات سیاتل‌تایمز و مابقی رسانه‌ها درب باری منفجر شده بود.

 درب‌های باری به سمت بیرون باز می‌شوند و به نوعی بسته می‌شوند که لبه‌ آن روی بدنه قرار می‌گیرد، درب‌های مسافری در ایرلاین‌ها به نوعی است که درب‌ها در چارچوب خود چفت می‌شوند و لبه‌ها روی هم قرار می‌گیرند. اما ساختار اطراف درب مسافری 777X به گونه‌ای است بال‌ها که زیر درب قرار داشتند آسیب شدید دیده و بر زمین افتاده بودند. این شکست اولیه حاکی از ضعفی است که بویینگ باید تعمیر کند. اگرچه احتمال تست مجدد پس از تعمیر بسیار کم است.

بویینگ داده‌های زیادی را جمع‌آوری کرده است که اکنون می‌تواند با مدل‌های رایانه‌ای خود مقایسه کند، بنابراین تحلیل خرابی‌ها تا حد زیادی ممکن خواهد بود.

مترجم: نیلوفر محبی
منبع: بویینگ

ارسال نظر