|

شرکت آمریکایی بوئینگ در ماه سپتامبر یک هواپیما هم نفروخت

شرکت آمریکایی بوئینگ در ماه سپتامبر یک هواپیما هم نفروخت

وضعیت بحرانی غول هواپیماسازی آمریکا مدام وخیم‌تر می‌شود. بخشی از معضلات این شرکت ناشی از پاندمی کرونا است. توقف پرواز بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس پس از دو سانحه نیز ضربه دیگری است که زیان هنگفتی به شرکت وارد کرد.

در ماه‌های آبان و اسفند ۱۳۹۷ (اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹) دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی سقوط کردند و در پی آن پرواز این مدل ممنوع شد و بسیاری از شرکت‌های مسافربری سفارش‌های خرید خود را پس گرفتند.

بزرگترین شرکت هواپیماسازی ایالات متحده هنوز این بحران را پشت سر نگذاشته بود که گرفتار پیامدهای پاندمی کرونا شد. شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد خبر داد که در ماه سپتامبر حتی یک هواپیما هم نفروخته است.

افزون بر این مشتریان این شرکت در ماه میلادی گذشته سفارش خرید ۵۱ فروند هواپیمای مسافربری از آن را پس گرفته‌اند.

بخشی از بحران کنونی بوئینگ به اشکالاتی در طراحی، به خصوص مشکلی نرم‌افزاری در هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس مربوط می‌شود که در ماه مارس سال گذشته ممنوعیت پرواز آنها را به دنبال داشت.

شیوع ویروس کرونا در سال جاری میلادی فعالیت تمام خطوط هواپیمایی در سراسر جهان را مختل کرد و هزاران هواپیمای مسافربری در ماه‌های گذشته بلااستفاده مانده‌اند.

کاهش شدید مسافرت با هواپیما، شرکت‌های مسافربری را هم با مشکلات مالی جدی روبرو کرد و باعث شد سفارش هواپیماهای جدید متوقف و برخی سفارش‌های قبلی بازپس گرفته شود.

کاهش سفارش جدید، لغو سفارش‌های فبلی

به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت بوئینگ در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تنها ۲۸ فروند هواپیما به مشتریانش تحویل داد. این رقم در مدت زمان مشابه سال پیش ۶۳ هواپیما بوده است.

این شرکت در سال جاری تنها ۶۷ سفارش خرید هواپیما ثبت کرده و در همین حال ۴۴۸ سفارش قبلی به دلیل وضعیت بحرانی صنعت هوانوردی و گردشگری پس گرفته شده‌اند.

ایرباس به عنوان رقیب اصلی بوئینگ، گرچه به دلیل شیوع کرونا وضعیت مطلوبی ندارد، با این همه در ماه گذشته ۵۷ هواپیما به مشتریان تحویل داده که دو برابر هواپیماهای تحویل داده شده رقیب در تمام فصل سوم سال بوده است. در عین حال ایرباس هم سفارش جدید زیادی نداشته است.

بوئینگ امسال هزاران کارمند خود را اخراج کرده اما همچنان از قبول کمک‌های دولتی سرباز می‌زند و قصد دارد بحران اقتصادی خود را با یاری وام از بخش خصوصی و عرضه میلیاردها دلار اوراق قرضه پشت سر بگذارد.

میزان توفیق شرکت هواپیماسازی آمریکایی هنوز چندان مشخص نیست، به خصوص آنکه بحران در بوئینگ پیش از شیوع کرونا آغاز شده بود.

پیشی گرفتن ایرباس از بوئینگ

بوئینگ تا پیش از سقوط دو هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس، غول صنایع هواپیماسازی جهان محسوب می‌شد و در سال ۲۰۱۸ حدود صد میلیارد دلار فروش داشت.

وضعیت شرکت بحران‌زده بوئینگ باعث شد که ایرباس به عنوان رقیب اصلی اروپایی آن، در سال ۲۰۱۹ با رشدی نزدیک به ده درصد عنوان بزرگترین تولید کننده هواپیمای جهان را پس از ۹ سال دوباره از آن خود کند.

به گزارش رویترز، ایرباس در سال گذشته میلادی با افزایش سفارش‌ها ۸۶۳ فروند هواپیمای مسافربری تولید کرده، در حالی که تولید بوئینگ از حدود ۸۰۰ فروند در سال ۲۰۱۸ در سال گذشته تقریبا نصف شده است.

با توجه به آمار ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد ایرباس تا پایان سال برتری خود بر بوئینگ را حفظ کند اما شرکت هواپیماسازی اروپایی هم از زیان‌های پاندمی کرونا بی‌نصیب نبوده است.

 

منبع: دویچه‌وله

ارسال نظر