|

باز هم رد پای مکس

تغییر لیوری ناوگان United Airlines، با کمی تاخیر

اهمیت رنگ‌آمیزی هواپیماها در چیست؟
تغییر لیوری ناوگان United Airlines، با کمی تاخیر

ماه‌ها پس از اینکه یونایتد ایرلاینز از لیوری جدیدش رونمایی کرد، بالاخره فرآیند اعمال تغییرات از راه فرا رسیده است. لیوری جدید که «انقلاب آبی» نام دارد، نسبت به رنگ‌آمیزی قبل دو تغییر اساسی دارد: اول اینکه رنگ طلایی به کلی از آن حذف شده و با سایه‌ای از آبی جایگزین شده است. تغییر دوم عنوان «United» است که اکنون بخش بزرگی از بدنه هواپیما را می‌پوشاند. این لیوری اولین بار به کمک هواپیمای بویینگ 738 و شماره ثبت N37267 نمایش داده شد.

newlivery-1170x530

عواقب تمام‌نشدنی بویینگ 737 مکس

لیوری جدید یونایتد ایرلاینز پیش از آغاز فصل تابستان و مسافرت‌های زیاد آن رونمایی شد. در همین حین، بویینگ 737 مکس هم زمین‌گیر شد و این یعنی یونایتد ایرلاینز دیگر نمی‌توانست 13 فروند مکس عملیاتی و آنهایی که قرار بود در مارس تحویل بگیرد را در برنامه‌های پروازی‌اش بگنجاند. این دو عامل دست به دست هم داد و یونایتد را مجبور کرد از ناوگانش بیشترین استفاده را بکند و زمانی برای تغییر لیوری ناوگانش نداشته باشد، چرا که فرآیند رنگ‌آمیزی دست‌کم 8 تا 12 روز زمان نیاز داشت و هواپیما در این زمان عملاً بی‌استفاده می‌ماند.

سرایت لیوری جدید به بقیه ناوگان

جدای از ناوگان اصلی، تعدادی از هواپیماهای United Express از جمله امبرائرهای E175 نیز لباس جدید آبی بر تن کرده‌اند و در شیکاگو و هوستون می‌پرند.

unitednewlivery-1024x731

اهمیت رنگ‌آمیزی هواپیما

اهمیت رنگ هواپیما و طرح گرافیکی آن که لیوری نام دارد، فقط جنبه ظاهری ندارد. شاید این موضوع بیش از آنچه تصور می‌کنید مهم باشد؛ ذرات مختلفی مثل کریستال یخ، غبار، خاکستر، دانه‌های شن و... به راحتی در سرعت زیاد موجب آسیب‌های گوناگونی مثل خراشیدگی، پارگی و از همه مهمتر خوردگی بدنه هواپیما خواهند شد. هرچند مواد سازنده بدنه هواپیماها به سمت مواد مرکب و پلاستیک پیش می‌رود، اما همچنان نیاز به حفاظت از آن کاملاً حس می‌شود. شاید ضخامت لایه‌های رنگ به میلیمتر هم نرسد، اما تجربه سالیان متمادی موجب شده است که همین لایه‌های نازک به خوبی از بدنه هواپیما حفاظت کنند. در واقع یک لایه ضدخوردگی پیش از همه بر روی بدنه اسپری می‌شود و پس از آن لایه‌های رنگ بر روی بدنه می‌نشینند.

A350_XWB_FINNAIR_FINNAIR_BLUE_PAINTING-025_big

نویسنده: سید پوریا حسینی
منبع: aeronauticsonline

ارسال نظر