|

بویینگ 787:

وقتی رویای دریم لاینر بر سر مردم رم آوار می‌شود

وقتی رویای دریم لاینر بر سر مردم رم آوار  می‌شود

این بار شانس واقعا به داد مردم منطقه فیموچینو در پایتخت ایتالیا رسید .شنبه 10 آگوست مطابق با 19 مرداد ماه سال جاری مردم منطقه فیومیچینو با بارش قطعات موتور هواپیمای بویینگ 787 یا همان دریم لاینرمواجهه شدند که پس از بلند شدن و در مرحله اوج گیری به مانند آوار بر سر مردم آن منطقه فرود آمد.

به گفته شهردار فیومیچینو در حدود  12 خانه؛ 25 خودرو و یک عابر در این حادثه دچار صدماتی گردیدند اما اگر این هواپیما فقط لحظاتی بعد دچار این حادثه می‌گردید؛ آنگاه بارش قطعات در مرکز شهر بوقوع می پیوست که مسلما صدمات بیشتری را بدنبال داشت.
خلبان پرواز بویینگ 787 شماره  DY-7115 شرکت نروژی با 298 مسافر ؛پس از بلند شدن از فرودگاه رم به مقصد لوس آنجلس و در مرحله اوج گیری ؛متوجه بروز مشکل در یکی از موتورهای خود میگردد ؛مشکلی که متعاقب آن  بارش صدهها قطعه فلزی و درخشان به سوی شهر آغاز میگردد .شاید خلبان بدون اطلاع از این امر و صرفا بدلیل اطلاع یافتن از نقص در موتور ؛تصمیم به بازگشت گرفته و هواپیما را با یک موتور سالم به زمین می‌نشاند .
این هواپیما از موتور قوی ترنت 1000 ساخت کارخانجات رولز رویس استفاده می‌کند موتوریکه قبلا هم دچار اشکالاتی در قسمت میانی توربین خود شده بود  به نحویکه برای رفع مشکل ایجاد ترک در آن ناحیه ؛رولزرویس 450 میلیون پوند  در سال 2016 هزینه نمود و به مشتریان اطمینان داد که این تنها مشکل موتورهای ترنت رفع شده است و دیگر اتفاق نخواهد افتاد ؛البته نمی‌توان در حال حاضر هیچ ارتباطی بین این حادثه و مشکل ترک در قسمت میانی توربین تصور نمود و لیکن چنانچه هر ارتباطی در این مسیر شناسایی شود آنگاه چالش دیگری برای رولز رویس و بویینگ بوجود خواهد آمد .هواپیمای مورد نظر فقط 5.5 سال از عمر خود را گذارنده و به نظر میرسد بار دیگر بویینگ باید در مسئله ایکه ناشی از عملکرد کارخانه دیگری است ؛به دفاع از حیثیت خدشه دار شده خود بپردازد زیرا این حادثه منجر به زمینگیر شدن تمامی هواپیماهای مشابه در خط هوایی مذکور گردید .

این اولین بار نیست که هواپیمای 787 با مشکلاتی از این قیبل روبرو میگردد .در بین سالهای 2013 تا 2016 مشکلاتی مانند نقص در باتری لیتیومی و یا مشکل موتورهای جنرال الکتریک که منجر به صدور امریه اجباری از سوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا برای رفع آنها گردید.
بویینگ 787 بسته به نظر و انتخاب مشتری از دو نوع موتور استفاده می‌کند یکی ترنت 1000 ساخت رولزرویس و دیگری GNX -1B ساخت کارخانه جنرال الکتریک که همانطوریکه بالا بدان اشاره گردید این موتور نیز در سال 2016 بدلیل بروز مشکل ناشی از یخ زدگی در تیغه های فن با امریه اجباری روبرو گردید  .البته هنوز زود است علت اصلی حادثه فرودگاه رم  معرفی گردد اما مسلما تا زمانیکه گزارش نهایی آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی ایتالیا بطور رسمی اعلام نگردد  ِنمی‌توان حال و روز خوشی را برای این مدل از هواپیما انتظار داشت .بد شانسی ها و مشکلات شرکت نروژی فقط به این حادثه محدود نمیشود زیرا با آغاز بحران هواپیمای بویینگ ماکس و توقف فعالیت آن ضربات غیر قابل جبرانی به برنامه های توسعه ناوگان و بنیه اقتصادی آن شرکت وارد آمد و حادثه اخیر الذکر عملا به عمق این ضرر و زیان افزود.
تاکنون تعداد 859 فروند هواپیمای بویینگ 787 و در سه مدل تولید شده است و هنوز صدها فروند هواپیمای دیگر از این نوع درسفارش قرار دارد .بویینگ باید قبل از تشدید این مشکل که به حساسیت نهاد های نظارتی آمریکا و دیگر کشورهای بهره بردار از آن بیش از پیش دامن زده است به فکر راهکاری باشد که از بی اعتبار کردن این نوع از محصولات بویینگ و البته رولزرویس و جنرال الکتریک جلوگیری بعمل آورد.
فراموش نشود این حادثه با خوش شانشی کامل ختم به خیر شد در غیر این صورت می‌توانست به یکی از پر سرو صدا ترین سوانح هوایی در چند سال اخیر تبدیل شود.

نویسنده: محمد گرجی

ارسال نظر