|

مشکلی به نام برخورد با پرندگان در صنعت هوانوردی

مشکلی به نام برخورد با پرندگان در صنعت هوانوردی

بر اساس آمار منتشر شده توسط ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده امریکا موسوم به ان تی اس بی، برخورد با حیوانات به خصوص پرندگان در هنگام نشست و برخاست یک هواپیما، در زمانی که ارتفاع هواپیما پایین می‌باشد تاکنون باعث بروز مشکلاتی اساسی و حتی سوانح مرگباری شده است. ابعاد یک پرنده به هیچ عنوان معیار مناسبی از پتانسیل آن در وارد آوردن صدمه به موتور و یا بدنه یک هواپیما نبوده و بلکه تراکم بدنی آن پرنده می‌باشد که می‌تواند صدمات شدیدی را به یک هواپیما وارد نماید.

 بر خلاف اندازه کوچکی که پرندگان دارند قدرت بینایی و شنوایی آنها تقریبا برابر انسان ها بوده با این تفاوت که آنها قادر به شنیدن فرکانس های پایین تری نسبت به انسان ها می‌باشند، لذا این امر باعث گردیده است که پرندگان از وجود هواپیماها کاملا آگاه باشند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پرندگان با توجه به تجربیاتی که در گذشته کسب نموده اند از پرواز در مناطقی که پرواز هواپیماها به صورت مداوم صورت می‌گیرد اجتناب می‌نمایند اما پرندگان مهاجر و یا پرندگانی که این تجربه را کسب نکرده‌اند در اکثر مواقع باعث بروز مشکلاتی برای هواپیماها می‌گردند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، هفتاد درصد برخورد با پرندگان در ارتفاع زیر ۲۰۰ پایی (حدود ۱۱۰ متر) و پانزده درصد آن در ارتفاع بین ۲۰۰  تا ۸۰۰ پایی (حدود ۴۴۰ متر) صورت گرفته است. لذا خلبانان در هنگام انجام نشست و برخاست باید آمادگی مواجهه با چنین اتفاقی را داشته باشند. آسیب های وارد شده به یک هواپیما در اثر برخورد با پرندگان رابطه مستقیمی با سایز و اندازه آن هواپیما دارد، به عبارتی دیگر، هواپیماهای کوچکتر در معرض آسیب دیدگی شدیدتری از قبیل شکسته شدن شیشه جلوی کابین خلبانان، آسیب دیدگی سطوح کنترلی روی بال و یا بخش دم هواپیما می‌باشند. همچنین هواپیماهای بزرگ نیز در خطر آسیب دیدگی و از دست دادن موتور ها، از دست دادن کامل قابلیت کنترل هواپیما و از دست دادن بخشی از ابزار و آلات دقیق هواپیما در پی برخورد یک پرنده به سیستم پیتوت-استاتیک نصب شده در قسمت دماغه و بدنه هواپیما می‌باشند.

☑️اقدامات صورت گرفته:

 یکی از اقدامات صورت گرفته به صورت روزانه در فرودگاه هایی که جمعیت پرندگان در آنها بالا بوده و در نتیجه خطر برخورد هواپیماها با پرندگان بالا می‌باشد استفاده از گلوله های منور است، در حقیقت شلیک این گلوله ها باعث جلب توجه پرندگان و در نتیجه دور نمودن آنها از منطقه فرودگاهی می‌گردد. یکی دیگر از اقدامات بسیار موثر در دور نمودن پرندگان استفاده از روشی به نام Bird Distress Signal می‌باشد. به طور کلی در این شیوه صدای پرندگان و حیوانات درنده بالغ توسط دستگاه پخش کننده صدا با صدایی بسیار بالا در محیط فرودگاهی پخش شده که این امر باعث فرار پرندگان از این محیط می‌گردد. اقدام رایج دیگر استفاده از سگ های آموزش دیده ای است که وظیفه آن ها دنبال نمودن پرندگان با هدف دور کردن آنها می‌باشد. علاوه بر این، از بین بردن گیاهان در اطراف محیط فرودگاهی به عنوان مثال با آسفالت کردن سطح زمین بسیار موثر می‌باشد چرا که انجام این کار باعث از بین رفتن منبع غذایی برای بسیاری از پرندگان شده که این مسئله منجر به کاهش تعداد پرندگان در محیط فرودگاهی می‌گردد.

 یکی از معروف ترین و جنجالی ترین حوادث رخ داده در تاریخ هوانوردی جهان به علت برخورد یک پرنده به هواپیما مربوط به پرواز شماره ۱۵۴۹ خطوط هوایی یو-اس ایرویز در سال ۲۰۰۹ میلادی می‌باشد که در آن یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در هنگام برخاستن از فرودگاه لاگاردیای نیویورک به علت برخورد با دسته پرندگان، هر دو موتور خود را از دست داد اما با مهارت کاپیتان چسلی سالنبرگر این هواپیما بر روی رودخانه هادسن در منهتن نیویورک فرود آمد. انجام این فرود بر روی رودخانه توسط خلبان سالنبرگر به عنوان یکی از سخت ترین مانور های انجام شده بر روی یک هواپیمای مسافربری لقب گرفت که موجب نجات جان تمامی ۱۵۵ سرنشین این پرواز گردید. از این حادثه به عنوان معجزه هادسن یاد می‌گردد که در مورد آن نیز یک فیلم سینمایی با نام Sully با بازی تام هنکس در سال ۲۰۱۶ ساخته و اکران گردید.

ارسال نظر