|

چگونه در دوران کرونا پروازی ایمن از ویروس داشته باشیم

چگونه در دوران کرونا پروازی ایمن از ویروس داشته باشیم

با بازگشایی مجدد کسب و کارها و لزوم بهره برداری از شبکه حمل و نقل هوایی درسرتاسر دنیا ،فرضیاتی در خصوص ایمن بودن مسافرین از ابتلا به ویروس کرونا در حین مسافرت مطرح شده است که بعضا احساس امید و ایمن بودن را در اذهان تداعی میکند اما بعنوان کارشناسان این صنعت باید تلاش کنیم تا با تشریح شرایط پرواز و تاثیر آن بر پخش ویروس در بین مسافرین با این فرضیات و عقاید بصورت علمی مواجهه نموده و آنها را برای مسافرین به اثبات برسانیم .

مقاله ذیل بازگردان نوشتاری از آقای یورگن بارتل میباشد که به شفاف سازی این مهم کمک خواهد نمود :

  1.  استفاده از فیلتر با استاندارد HEPA و مزیت جریان گردش هوا در کابین مسافرین:

همانطوریکه مطلعید منبع تامین هوای داخل کابین پرواز ،هوای فشرده تولید شده توسط موتورها در پرواز و APU و یا ایرکاندیشن زمینی در روی زمین و در زمان پارک هواپیما میباشد. هوای مورد نیاز مسافرین به غیر از زمان اتصال هوای ایرکاندیشن زمینی به هواپیما، و در زمانیکه از طریق موتور یا APU  تامین میگردد با عبور از سامانه ایرکاندیشن هواپیما و عبور از فیلترهای مختلف، بصورت تمیز و با درجه حرارت مناسب  وارد کابین هواپیما میشود و در کابین های تحت فشار با خروج از Out Flow valve و تنظیم این میزان خروجی موجب حفظ فشار داخل کابین در تناسب با فشار خارج هواپیما و قابل تحمل کردن کابین برای مسافرین میگردد. سامانه های تهویه مطبوع هواپیما قادر میباشند تا در هر دقیقه و برای هر مسافر 15 تا 20 فوت مکعب هوا تولید و در اختیار قرار دهند. چرخش هوای داخل کابین به حدی است که میتوان گفت هر ساعت بیست تا سی بار هوای داخل کابین عوض میگردد .

در هواپیماهای مدرن امروزی از فیلتر HEPA استاندارد استفاده میگردد که از دهه 60 میلادی وارد بازار گردیده است که خلاصه شده High efficiency particulate air می‌باشد و دارای اثربخشی و راندمان مشابه فیلترهای بکار رفته در بیمارستان‌ها میباشد و میتواند تا 99 درصد از ذرات ریز معلق در فضا را به خود جذب نماید به‌ عبارتی این فیلترها از قابلیت بسیار بالا در به تور انداختن  ذرات ریز و میکروسکوپی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند و وجود این فیلترها در سامانههای تهویه هوای هواپیماها بی شک نقش بسزایی در افزایش حفاظت از مسافرین در مقابل ویروس‌ها ایفا مینماید.

اما اینکه استفاده از این فیلتر ،سرسید تعویض آن و امکان بازیابی مجددآن  چگونه در میزان تاثیر پذیری آن در مقابل ویروس کرونا میتواند مورد توجه قرار گیرد ؛چالشی است که میبایست بدان پرداخته شود.

اگرچه این فیلتر دارای تاثیرات مثبت  در اتاق عمل بیمارستانها میباشد اما چه تضمینی است که در کابین شلوغ هواپیما ،همان اثر بخشی را داشته باشد به گفته یک  محقق آلمانی ،عطسه یک فرد مبتلا به سل در هواپیما میتواند تا یازده نفر را آلوده سازد زیرا تا چهار دقیقه در فضا باقی میماند .بنابراین آیا این فیلتر امنیت کامل میدهد یا اصلا تاثیری ندارد؟ اجازه بدهید بگوییم تا این لحظه اثر بینابینی دارد .این جمله که هوای هواپیما از بیمارستان ها تمیز تر است کمی تبلیغاتی است زیرا در هیچ بیمارستانی این تعداد انسان در فضای به این ابعاد در کنار یکدیگر قرار ندارند.

پوشش مخصوص مهمانداران

براستی پوشیدن لباس مخصوص کادر پزشکی توسط مهمانداران چه تاثیری در پیشگیری بدنبال خواهد داشت ؟ایا بهتر نیست همان یونیفرم معمول بهمراه دیگر پوشش های پیشگیری مانند ماسک FFP2   ،دستکش و عینکهای محافظ چشم در ترکیب یونیفرم مهمانداران قرار گیرد تا امکان ابتلا از مسافر بیمار به حداقل برسد و در مقابل مسافر هم احساس نکند وارد محیطی خطرناک و مستعد کرونا شده است ؟بنابراین به نظر میرسد پوشش مخصوص از نوع یکبار مصرف آن به هیچ وجه در کاهش میزان ابتلا در هواپیما نقشی ایفا نمی نماید و در عوض استرس مضاعف به مسافرین وارد میکند.

 

کاهش ظرفیت حمل مسافر (عدم اشغال صندلی وسط )

این تئوری اگرچه در اوایل بعنوان یک راهکار معرفی گردید اما بتدریج و با مطالعات بعمل آمده توسط یاتا مشخص گردید این روش باعث افزایش قیمت بلیط و کاهش بیشتر مسافرینی خواهد شد که در حال حاضر به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یافته اند و دیگر بیشتر از این نمیتوان به از دست دادن آنها بی تفاوت بود بنابراین میتوان گفت است روش هیچ تاثیر قابل توجهی در افزایش ایمنی مسافرین بدنبال نداشته و در عوض کاهش درآمد صنعت را بدنبال خواهد داشت و کیست که نداند این دومینوی ورشکستگی شرکت‌های هوایی گریبان همه بازیگران صنعت را خواهد گرفت. بطور مثال در صورت اجباری شدن طرح فوق و با توجه به ظرفیت ایرباس 320 و بویینگ 737 -800 ،شرکت‌ها فقط قادر خواهند بود از 180 صندلی فقط 120 عدد را در شبکه خود برای فروش عرضه نمایند یعنی عملا شما هواپیمای جت منطقه ای را عملیاتی کرده‌اید. حالا فرض کنید بین شما و مسافر کناری شما یک صندلی خالی هم وجود داشته باشد اگر مسافر جلویی شما و یا ردیف عقب عطسه بزند ،چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد؟ همان خطری را که از آن فرار کرده بودید، گریبانگیر شما خواهد شد. از گذشته بیاد داریم در شبکه فروش و تعیین صندلی مسافر تا حدی که ظرفیت پرواز اجازه میداد، مسافرین در کنار هم موقعیت نمی‌گرفتند و این روش ساده میتواند در حال نیز بعنوان یک اصل در سیستم رزرواسیون و بوردینگ مسافرین با دقت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

صندلی معکوس و یا محافظ های اکریلیک

هر دو روش بیشتر فانتزی هستند تا عملیاتی، زیرا فرض کنید برای صندلی‌ها در ارتفاع مناسبی محافظ اکریلیک نصب شد این محافظ نمیتواند ثابت باشد زیرا قد مسافرین متفاوت است و بچه ها در این میان بی دفاع باقی میمانند از طرفی صندلی معکوس باز همان داستان صندلی خالی وسط است زیرا حالا که شما معکوس نشسته اید چه تضمینی است که مسافرین روبروی شما عطسه نکنند و در نهایت هر کدام از این طرحها به معنای از دست دادن یک صندای از ردیف‌های شش تایی و یا کاهش فضای بین صندلی‌ها خواهد بود ...تصور کنید در یک هواپیمای 180 نفره تمام اکونومی با محافظ و صندلی معکوس ...چه برسر مسافر خواهد آمد؟

جالب تر این است که خود ما کارشناسان و مدیران صنعت هم با باز نشر این طرحها به یک تصمیم غیر قابل اجرا رنگ و بوی استاندارد میبخشیم و انتظار مسافرین را از خطوط هوایی بیبشتر می‌کنیم .

 

تغییر در نحوه سوار و پیاده شدن مسافرین

براستی فرض کنیم مسافرین با رعایت فاصله اجتماعی در راهرو هواپیما حرکت کنند ،پیاده و سوار شوند اما در دیگر مراحل چطور ؟مثلا مسافرین که به محض نشستن هواپیما اماده ترک هواپیما میشوند چگونه از نزدیک شدن به یکدیگر خودداری میکنند تا دیگر مسافرین به نوبت و با رعایت فاصله اجتماعی هواپیما ترک میکنند؟در همان فاصله تنگ صندلی‌ها ؟پس این روش هم شاید مسکن باشد.

 

نقش رسانه ها

 قبل از انکه اخباری مانند خالی نگهداشتن صندلی وسط یا زدن ماسک و پوشش خاص مهمانداران توسط رسانه ها مجازی و یا کلاسیک همه گیری پیدا کند و باعث بروز سو تفاهم در نزد مسافرین گردد ،شایسته است تا بررسی کاملی از شرایط خاص هواپیما توسط متخصصین و با مشارکت پزشکان صورت پذیرد تا بدین ترتیب ،مواردی مانند مزیت چرخش هوای داخل کابین هواپیما بعنوان یک شاخص توسط رسانه ها مد نظر قرار گیرد و از طرفی باید دقت کرد که هر چه بطور مثال یاتا میگوید ،نمیتواند بطور کامل و بدون اظهار نظر دیگر کارشناسان متخصص در بیماریهای واگیر دار مد نظر قرار گیرد زیرا یاتا یک مجموعه تجارت محور است .

اجازه بدهید در این بخش چند سوال مرسوم در این فضا را مطرح و منتظر پاسخ آن از سوی دیگر متخصصان صنعت باشیم :

  1. آیا میتوان برای هر صندلی جریان مستقل هوا ایجاد نمود تا از انتشار آن جلوگیری بعمل آید ؟آیا میتوان در صورت ضرورت از بازیافت هوا جلوگیری نمود؟ آیا برای استفاده اجباری ازفیلتر استاندارد  HEPA  میتوان دستورالعمل صادر نمود؟
  2. آیا میتوان مقرراتی برای استفاده اجباری مسافرین و خدمه از ماسک‌های FFP2 وضع نمود؟ در اینصورت چه کسی هزینه آن را بدهد؟ ایا مهمانداران می‌توانند از بیم آلودگی در صورت مشاهده بیمار کرونایی از انجام پرواز خودداری نمیایند؟ در اینصورت چه برخوردی با او خواهد شد؟ دستکش به دست داشتن هم در پروازهای طولانی دیوانه کننده است.... چگونه از مسافرین می‌خواهید تا با صبوری این مدت را طی کنند؟ و البته پوشیدن لباس مخصوص توسط مهمانداران را چگونه می‌توان برای مسافرین و خود ایشان توجیه پذیر نمود؟
  3. دستگاههای ایرکاندیشن زمینی چگونه کنترل میشوند؟ آیا انها نیاز به فیلتر شدن با استاندارد بالا ندارند؟
  4. آیا میتوان با توزیع پروازها در شبانه روز از شلوغی فرودگاه‌ها کاست؟ اینکه مسافرین در بخش‌های از فرودگاه ملزم به رعایت فاصله اجتماعی هستند و در بخش‌های دیگر نه ،چگونه به اثر بخشی این طرح کمک می‌کند؟

یادمان باشد سال‌های سال است که ویروس‌های دیگری بدون درمان قطعی با زندگی بشر همراه شده اند. اما مردم بدون اعتنا به آنها مسافرت می‌کنند، شاید بزودی با کرونا هم از در همزیستی و مسالمت و پذیرش شرایط آن، درآییم.

ارسال نظر