|

تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر سفرهای هوایی و صنعت هوانوردی

تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر سفرهای هوایی و صنعت هوانوردی

این روزها سرعت فناروی و تکنولوژی های جدید به حدی زیاد شده که تصویر آینده هرروز هیجان انگیزتر می شود. صنایع مختلفی درصدد استفاده ازاین تکنولوژی ها برای تسهیل روند خدمات خود هستند. صنعت هواپیمایی نیز برای بهبود کیفیت ارائه خدمات به مسافران قصد دارد از این فناوری‌ها استفاده کند که تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد خواهد کرد.

در این مطلب قصد داریم مروری بر تعدادی از این تکنولوژی‌ها داشته باشیم که در سال جاری میلادی بیش از همه بر صنعت هواپیمایی تاثیر گذاشته و این صنعت را در آستانه تحولی شگرف قرار داده‌اند.

 

تکنولوژی بلاک چین یا زنجیره بلوکی

استفاده از تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) در صنعت هواپیمایی در سال‌های گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفت و در سال جاری با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد. این تکنولوژی بیش از همه مورد استفاده شرکت‌های واسطه هواپیمایی مثل شرکت‌های فروش بلیط و خدمات مسافرتی قرار خواهد گرفت. هرچند این تکنولوژی عمده شهرتش را مدیون مفهوم بیت کوین و پروژه‌هایی است که با استفاده از این فناوری توسط بانک‌های بزرگ بین المللی آغاز شده است، اما تکنولوژی بلاک چین فرصت‌های فوق العاده‌ای در اختیار صنعت هواپیمایی قرار می‌دهد که به مراتب فراتر از معاملات مالی خواهد بود.

از جمله این امکانات می‌توان به مدیریت هویت، شناسایی مسافت پروازهای مکرر و مسافران وفادار، ردیابی چمدان‌ها در پروازهای متوالی و ارائه بلیت‌های الکترونیکی اشاره کرد.

 

هواپیماهای بدون سرنشین

تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین (Drones) از آن دست ایده‌های ناب و مبتکرانه‌ای است که خیلی‌ها را به خود علاقه‌مند کرده و بسیاری را از این سرعت بالای تکنولوژی حیرت زده کرده است. هواپیماهای بدون سرنشین در میان کاربران تفریحی محبوبیت زیادی پیدا کرده و با افزایش تقاضا رفته رفته مقرون به صرفه تر نیز می‌شود.

سال ۲۰۱۷ سال ورود هواپیماهای بدون سرنشین به تجارت هوایی بود. شرکت آمازون مسابقه‌ای تحت عنوان رقابت هواپیمای بدون سرنشین راه اندازی کرده است و در صدد استفاده از این نوع هواپیما برای تحویل محصولات به مشتریان است.

شرکت مسافربری مشهور اوبر نیز قصد دارد از این تکنولوژی برای حمل و نقل مسافران استفاده کند. این شرکت در مقاله‌ای که سال گذشته منتشر کرد در مورد این طرح و موانع و مزایای استفاده از آن صحبت کرد. چیزی که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی می‌توانسیتم ببینیم کم کم دارد به واقعیت می‌پیوندد و ممکن است به زودی شاهد تاکسی‌های هوایی نوین باشیم.

پیشبینی می‌شود وسایل نقلیه VTOL (وسایلی که به صورت عمودی از زمین بلند می‌شوند و فرود می‌آیند) به شدت در فضاهای شهر مورد استقبال قرار بگیرد. اما استفاده از این نوع وسایل نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید ایجاد شود. زیرساخت‌هایی مثل پارکینگ روی پشت بام، فرودگاه مخصوص خودروهای پرنده.

برخی از چالش‌های پیش رو که در مقاله شرکت اوبر مطرح شده عبارتند از:

چالش‌های قانونی

تکنولوژی استفاده از باتری

عملکرد و کارایی خودرو

مدیریت ترافیک هوایی

سر و صدا و آلودگی صوتی ایجاد شده

زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساخت ورتیپورت (فرودگاه وسیله‌های پروازی عمودی)

آموزش خلبان‌ها

 

سیستم اطلاعات پروازی خطوط هوایی در فرودگاه‌ها

با پیشرفت فناوری، خطوط هوایی به سمت هرچه پویاتر کردن سیستم اطلاعات پروازی خود پیش می روند.

در این سیستم جدید خطوط هواپیمایی کنترل بیشتری بر نحوه اطلاعات و توزیع آن دارند، شرکت‌های مسافرتی توانمندتر می‌شوند و سیستم اطلاعات جهانی قادر به ارائه محصولات و خدمات بهتر و بیشتری خواهند بود.

برنامه سیستم اطلاعاتی پروازها در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته تا استانداردهای لازم را برای صنعت هواپیمایی ایجاد کند.

 

واقعیت افزوده

واقعیت مجازی (VR) اغلب همراه با عینک‌هایی است که شما را به دنیایی مجازی می‌برد که در آن، حرکات واقعی شما به دنیای مجازی منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، واقعیت افزوده (AR) پتانسیل زیادی برای ورود به هواپیما و فضای فرودگاه دارد.

فرودگاه گتویک (Gatwick) لندن یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور انگلیس و حتی جهان محسوب می‌شود. با استفاده از این فناوری مسافر به راحتی میتواند کانتر ایرلاین موردنظر خود را جهت چک این پیدا کند.

همین رویه می تواند در رمپ فرودگاه و اجرای عملیات ‌هوانوردی استفاده شود.

 

سیستم‌های موقعیت یاب داخلی

برای مدت‌های طولانی به نظر می‌رسید امکان اطلاع دقیق از موقعیت اشیا متحرک (مثل آدم‌ها) در داخل ساختمان‌ها غیرممکن است. سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) برای داخل ساختمان‌ها چندان کارایی ندارند، زیرا سیگنال‌های ماهواره‌ای آن قدر قوی نیستند و دقت کافی را ندارند.

تکنولوژی بیکن (Beacons technology) انقلابی در پیشرفت فناوری ایجاد کرد و خطوط هوایی و فرودگاه‌ها درصدد هستند با استفاده از این تکنولوژی به ارائه خدمات بهتر به مسافران بپردازند، تکنولوژی موقعیت یاب بیکن این امکان را به فرودگاه‌ها می‌دهد تا از موقعیت دقیق افراد مطلع شوند و اطلاعات مورد نیازشان را برایشان ارسال کنند. این اطلاعات می‌تواند شماره گیت، وضعیت پرواز یا حتی آدرس کافی شاپ مورد علاقه مسافر باشد

نویسنده: محمد شفیع خانی

ارسال نظر