|

سیارک بزرگ و بالقوه خطرناک از بیخ گوشمان خواهد گذشت

سیارک بزرگ و بالقوه خطرناک از بیخ گوشمان خواهد گذشت

این سیارک بزرگ‌ترین شیئی است که در هفته‌های آینده از نزدیکی زمین خواهد گذشت.

ناسا در حال ردیابی سیارکی است که از مرتفع‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان بزرگ‌تر است و انتظار می‌رود که در روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) از نزدیکی زمین عبور کند. اگرچه سازمان فضایی [ناسا] این سیارک را در رده «بالقوه خطرناک» دسته‌بندی می‌کند، نزدیک‌ترین فاصله عبور این سنگ فضایی از زمین در حدود ۴.۹ میلیون کیلومتر خواهد بود؛ بسیار فراتر از متوسط مدار ماه در ۳۸۵ هزار کیلومتری.

بنا به داده‌های ردیابی مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL)، سیارک ۱۳۸۹۷۱ (2001CB21) تنها یکی از بیش از ۲۵ شیئی است که بین روزهای سوم فوریه تا چهارم مارس (۱۴ بهمن تا ۱۳ اسفند) از نزدیک زمین گذر خواهند کرد و بسیاری از آن‌ها از فاصله‌ای به‌مراتب نزدیک‌تر از کنار زمین عبور می‌کنند.
اما سیارک ۱۳۸۹۷۱ با اختلاف، بزرگ‌ترین شیئی است که در هفته‌های آینده از نزدیکی زمین خواهد گذشت. این سیارک با قطر بین ۵۶۰ تا یک هزار و ۳۰۰ متر، از برج خلیفه دبی بلندتر است.

نزدیک‌ترین فاصله‌ای که سیارک دیگری در این ابعاد از کنار زمین عبور کرده، سیارک ۷۴۸۲ (1994PC1) در روز ۱۸ ژانویه بوده است. این سنگ فضایی با قطر هزار متر از فاصله کمتر از دو میلیون کیلومتری زمین رد شد.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) هر سیارک با قطر دست‌کم ۱۵۰ متر را که از فاصله کمتر از ۷.۵ کیلومتری زمین -۱۹.۵ برابر فاصله تا ماه- گذر کند، به عنوان بالقوه خطرناک می‌شناسد. برخورد سیارکی با قطر ۱۰۰ متر با زمین انفجاری ۱۰ برابر شدیدتر از فوران آتشفشانی ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ در تونگا ایجاد می‌کند.
گذر نزدیک سیارک ۱۳۸۹۷۱ چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ناسا در روز ۳۱ ژانویه، بهبود و ارتقای قابل‌توجه سامانه هشدار آخر برخورد زمینی [یا اصطلاحا سامانه] اطلس ATLAS را اعلام کرد. [این سامانه] آرایه‌ای از چهار تلسکوپ است که دفتر هماهنگی حفاظت سیاره‌ای سازمان فضایی [ناسا] برای ردیابی سیارک‌های بالقوه خطرناک از آن استفاده می‌کند.

 

منبع: ایندیپندنت فارسی

ارسال نظر