|

طراحی و ساخت کنکورد، تلاشی بی‌حاصل یا آغاز یک ماجرای هیجان‌انگیز؟

آیا آسمان دوباره پروازهای فراصوتی را در خود جای خواهد داد؟

آیا آسمان دوباره پروازهای فراصوتی را در خود جای خواهد داد؟

شرکت‌های نوپای بسیاری در حوزه هوانوردی تلاش می‌کنند که دوباره سفرهای هوایی فراصوتی را احیا کنند، اما پرسش اینجاست که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا پرواز مافوق صوت محکوم به شکست است؟ با نگاهی به گذشته درخواهیم یافت که کنکورد از بسیاری جهات پیشتر از زمان خودش بوده‌است. گرچه سانحه ایر فرانس به سفرهای هوایی فراصوتی پایان داد، اما کنکورد به لحاظ سیاسی و اقتصادی پدیده‌ای شکست‌خورده بود. هنگامی که این هواپیما در سال 2003 زمین‌گیر شد، هیچکس حتی تصور نمی‌کرد هواپیمای مسافربری فراصوتی دیگری ساخته شود، چرا که هزینه پرواز با چنین هواپیمایی گزاف بود. علاوه بر این، نویز ناشی از انفجارهای فراصوتی دلیل مهم دیگری بود که حضور این هواپیما را در فضای هوایی اروپا و آمریکا ممنوع کرد، بنابراین تنها مسیرهای هوایی که برای پرواز هواپیماهای فراصوتی باقی ماند، فضای بالای اقیانوس‌ها بود.

     شاید انتظار کسانی که ماموریت‌های ارسال آپولو به ماه و قدم‌گذاشتن نیل آرمسترانگ بر سطح این قمر را به خاطر دارند، چیز دیگری باشد؛ انسان امروزی می‌توانست پایگاه‌هایی بر سطح ماه داشته باشد و از آنجا به مریخ برود تا بر روی آن تشکیل جامعه دهد. این در حالی است که اکنون علاقه‌مندان به این حوزه تنها در رویای ستارگان هستند، ایستگاه فضایی به دور زمین می‌چرخد و جت‌های فراصوتی زیبایی همچون کنکورد جای خود را به هواپیماهای فروصوتی پهن‌پیکر داده‌اند!

شرکت‌های نوپا، فناوری نوین و ساخت هواپیماهای فراصوتی

     به لطف فناوری جدید، امکانات و احتمالات بیشتری پیش روی بشر قرار گرفته‌است. یک شرکت سازنده به نام Aerion با لاکهید مارتین همکاری می‌کرد تا هواپیمایی بسازد که بدون انفجار صوتی، به سرعت 1.2 ماخ برسد و پروازش را ادامه دهد. گرچه این شرکت بدون اعلام دلیل مشخص، همکاری‌اش را با لاکهید مارتین قطع کرد و در عوض، بویینگ را به عنوان همکار جدید برگزید.

     استیو نوردلند، رییس بخش فناوری‌های آینده بویینگ (NeXT) در این باره اینطور گفته‌است: «به‌واسطه این همکاری که تخصص فراصوتی Aerion را با تجربه هوانوردی تجاری و صنایع بزرگ جهانی بویینگ ترکیب کرده‌است، به تیم مناسبی دست یافته‌ایم تا آینده پروازهای فراصوتی را رقم بزنیم.»

     هواپیمای فراصوتی Aerion بیشتر از اینکه یک هواپیمای مسافربری باشد، یک هواپیمای جت فراصوتی و تجاری است که 12 صندلی دارد و با سرعت 1.4 ماخ، برد 4200 ناتیکال مایل را می‌پیماید.

     اما شاید هواپیمای Colorado's Boom که 55 صندلی دارد و مسافران را با همان بهای بلیت بیزینس جابجا می‌کند، برای علاقه‌مندان هیجان‌انگیزتر باشد!

هواپیماهای فراصوتی، آری یا خیر!

     دنیای امروز با چند دهه اخیر کاملاً متفاوت است؛ امروزه قوانین و مقررات ایمنی، سلامتی و... بسیار سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند. با توجه به تغییرات اقلیمی کره زمین، گرمایش جهانی و به‌طور کلی مشکلات زیست‌محیطی، می‌توان حدس زد که هواپیماهای فراصوتی به این زودی پا به عرصه حمل‌و‌نقل هوایی نخواهند گذاشت. به نظر می‌رسد تا وقتی هواپیمای فراصوتی ساخته شود که انفجار صوتی ایجاد نکند، باید منتظر این پدیده بمانیم.

     با این حال، کنگره ایالات متحده در تلاش است منع پرواز هواپیماهای فراصوتی را بر فراز خشکی ملغی کند و همانطور که پیشتر خواندید، هواپیماهایی هم در دست طراحی و ساخت است. بنابراین می‌توان اینطور تصور کرد که جای امیدواری وجود دارد.

     نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما شاهد هواپیماهای مسافربری فراصوتی خواهیم بود؟

مترجم: سید پوریا حسینی
منبع: SimpleFlying

ارسال نظر