|

مدیرکل «هما» در استان هرمزگان مطرح کرد:

رونق پروازهای جنوب با ورود ATR

رونق پروازهای جنوب با ورود ATR

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در استان هرمزگان با اشاره به ایجاد پایگاه عملیاتی هواپیمای ATR در فرودگاه بندرعباس گفت: این اتفاق به گسترش شبکه پروازی در جنوب کشور منجر شده است.

ورود هواپیماهای ATR72-600 به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» خون تازه‌ای در رگ‌های حمل‌ونقل هوایی محلی و منطقه‌ای ایران تزریق کرد و توانست فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار را را پر رونق‌تر از قبل کند. این تحولات، شمال حال استان هرمزگان نیز شد: از سال ۹۶ که ۲ فروند از شاپرک‌های «هما» برای فعالیت‌های پروازی با مسافت‌های نزدیک به هرمزگان اختصاص یافت ، شبکه پروازی جنوب کشور متحول شده و ارتباط هوایی میان بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ منطقه جنوب شرق، جنوب و جنوب غرب کشور برقرار شده است.  مهدی مجیدی، مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در هرمزگان، تاثیر ورود ATR به منطقه جنوب را تشریح می‌کند:

سال ۹۶ دو فروند هواپیمای ای تی آر به پروازهای «هما» در منطقه جنوب کشور اختصاص یافت. فعالیت این دو هواپیما چه تغییراتی در روند پروازهای بندرعباس ایجاد کرده است؟

قبل از ورود هواپیماهای ای تی آر، هفته ای ۵ پرواز تهران – بندرعباس و بالعکس و ۲ پرواز دوبی داشتیم. اما با ورود این دو هواپیما؛ تعداد پروازها افزایش یافت و اکنون علاوه بر پروازهای قبلی هفته ای ۱۰ پرواز بندرعباس – شیراز و بالعکس به پروازها اضافه شده است. همچنین هر هفته ۵ پرواز به ابوموسی ، ۹ پرواز کیش – بندرعباس ،۳ پرواز قشم – شیراز، یک پرواز به اصفهان و ۵  پرواز بندرعباس-یزد به مسیرهای پروازی بندرعباس اضافه شده است.

در واقع می‌توان گفت حجم فعالیت پروازی ایران‌ایر در منطقه جنوب کشور اصلا قابل قیاس با قبل از ورود ای تی آر ها نیست. قبلا حدود ۷ فرکانس پروازی داشتیم و اکنون این تعداد به بیش از ۴۰ فرکانس پروازی در هفته افزایش یافته و حجم شبکه پروازی ۴ برابرشده است.

استقبال شهروندان از پروازهای جدید چگونه است؟

مردم و نهادهای دولتی و غیر دولتی از پروازهای جدید ایران ایر استقبال کردند. ایرلاین ها محرک های اقتصادی هستند و به واسطه گسترش رفت و آمد مسافران باعث ایجاد رونق اقتصادی می‌شوند. بندرعباس به دلیل دوری از مرکز کشور از کاهش پروازها رنج می برد، اما اکنون شبکه پروازی چه به صورت «هاب اند اسپوک»  و چه به صورت اتصال به شهرهای بزرگ متحول شده است.. همان طور که عنوان کردم اکنون اتصال بندر عباس به کیش با ۱۰ پرواز هفتگی صورت می گیرد و همچنین ۵ پرواز به جزیره ابوموسی برقرار است. قبلا مشکلات بسیار زیادی در ارتباط با ابوموسی داشتیم و الان مشکلات حل و پروازها عملیاتی شده است. ۱۰ فرکانس هفتگی پرواز به شیراز و یک فرکانس پروازی به اصفهان داریم که امیدواریم درآینده افزایش یابد. علاوه براین قرار است یک پرواز هفتگی با هواپیمای جت به پروازهای اصفهان اضافه شود. در واقع توانسته ایم بندرعباس را به شهرهای بزرگ تر اتصال دهیم.

اکنون هواپیماهای ای تی ار در سایر مناطق جنوبی کشور فعالیت می کنند، برای مثال در جنوب غرب و در سیستان و بلوچستان و ایرانشهر. آیا این موضوع ارتباطی با ایستگاه بندرعباس دارد ؟

در طراحی شبکه پروازی ای تی ار به منظور افزایش برد پروازی، افزایش دسترسی و افزودن نقاط پروازی بیشتر ، شبکه به شکل ۴ لگ طراحی شده است. یعنی سفر از یک مبدا شروع می‌شود و دو مقصد را تحت پوشش قرار می‌دهد که در مجموع ۴ لگ پروازی می شود. اکنون پایگاه عملیاتی ( base) هواپیمای ای‌تی‌آر در بندرعباس بسیاری از شهرهای دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد و اگر بندرعباس نبود شاید شبکه های پروازی موجود به گستردگی الان نبودند. برای مثال امکان برقراری پرواز بندرعباس-کیش بدون وجود پایگاه عملیاتی ای‌تی‌آر در بندرعباس وجود نداشت. یعنی پروازی وجود ندارد که با ای تی آر از تهران به بندرعباس بیاید و از این جا به کیش برود، زیرا مسیر تهران-بندرعباس خارج از برد عملیاتی این هواپیما است، چراکه هر لگ پروازی این هواپیما معمولا زیر ۵۰۰ کیلومتر است.

پروازهای بسیاری از شهرها مانند ابوموسی و کیش بدون ایستگاه عملیاتی بودن بندرعباس قابلیت عملیاتی شدن نداشت. در مجموع ایستگاه عملیاتی بودن بندرعباس باعث اتصال و تحت پوشش دادن نقاط بیشتر و افزایش رنج عملیاتی پروازها شده است. از لحاظ میزان تقاضا، پروازهای شیراز و کیش در حد بسیار بهینه و با کیفیتی قرار دارد و تقریبا لود پروازهای شیراز و کیش بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد وتقریبا پروازهایمان فول است .

تعداد هواپیماهای ای تی ار در ایستگاه بندرعباس از دو سال پیش تا کنون تغییر کرده است؟

خیر، در حال حاضر دو هواپیمای ثابت داریم. قبلا یک هواپیمای بک آپ داشتیم که بنا به نیاز شبکه پروازی در حال پرواز است. به طور کل دو تا هواپیما داریم که ازبندرعباس پرواز می کنند و شب هم به این شهر برمی گردند.

آیا رجیستر هواپیماهایی که در بندرعباس فعال هستند، ثابت است؟

رجیسترها ثابت نیست. تمام ای‌تی‌آر‌های شرکت در تمام شبکه پروازی کشور فعال هستند، و چک‌های دوره‌ای این هواپیماها در تهران انجام می‌شود. اما همواره دو ای‌تی‌آر در فرودگاه بندرعباس حضور دارند.

امکانات ایران‌ایر برای تعمیر و نگهداری ای‌تی‌آر در فرودگاه بندرعباس چگونه است؟

ایران‌ایر در فرودگاه بندرعباس آشیانه‌ای در اختیار ندارد که هواپیما داخل آن چک تعمیراتی شود، اما توانمندی مهندسی تعمیرات در ایستگاه بندرعباس به گونه ای است که چک های روزانه و چک های هفتگی تعمیر و نگهداری هواپیما انجام می شود و حتی تعویض بسیاری از قطعات هواپیما نیز در خود ایستگاه بندرعباس انجام می شود.

ایران‌ایر به تازگی به کارگیری مهمانداران محلی در بندرعباس را آغاز کرده است. دلیل اتخاذ این تصمیم چیست؟

به منظور کاهش هزینه های عملیاتی شرکت و بهبود عملکرد، در شعبه بندرعباس پروژه استخدام های محلی مطرح شد و در این خصوص استخدام ۱۰مهماندار محلی از شهر بندر عباس کلید خورد و تا امروز عملیاتی  شده است. ۱۳ آذر ماه اولین مهماندار استخدامی به عنوان ناظر روی پرواز رفت. طی روزهای آتی نیز تمام ۱۰ مهماندار بر روی پرواز خواهند رفت. این امر روزانه باعث کاهش ۶.۵ میلیون تومانی هزینه ها می شود.

مهماندارهایی که از تهران اعزام می شوند سه گروه هستند که تعداد آن ها نیز ۱۰ نفر است. در واقع ما همیشه ۱۰ مهماندار در بندرعباس داریم که پروازهای شرکت را پوشش می دهند. چنانچه مهماندارهای محلی نیز به این تعداد اضافه شوند، می توانیم تعداد مهماندارهای ارسالی از تهران را کاهش دهیم که این امر به کاهش هزینه های ما کمک می کند.

آیا برنامه‌ای برای برقراری پروازهای خارجی با استفاده از ای‌تی‌آر در فرودگاه بندرعباس وجود دارد؟

یکی از مباحثی که همواره برای ما در شبکه پروازی ای تی آر مطرح بوده ، گسترش شبکه پروازی به مقاصد خارجی است. چنانچه هزینه عملیاتی هواپیماهای ای تی آر را بر اساس رنج عملیاتی ، مسافت طی شده و شاخص قیمت بلیت در نظر بگیریم، پروازهای خارجی برای ما بسیار سودده است و حتی می تواند ارزآور هم باشد و باعث افزایش درآمد ارزی و ریالی شرکت شود.

امیدوارم سیاست شرکت به سمت و سویی برسد که تمرکز بیشتری روی گسترش شبکه پروازی ای تی ار برای مقاصد بین المللی انجام شود. بندرعباس از پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار است و در مطالعات اولیه هم این پتانسیل دیده شده است. تعریف پروازهایی به مقاصدی مانند مسقط از طریق چابهار، پرواز به شارجه، دوبی و دوحه می تواند موید این باشد که بندرعباس از پتانسیل های بسیاری دارد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر